NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Årets Julepresang?

Posted on: 30.12.08

En fiks ferdig Twitter-profil full av nyttige kontakter det er verdt å følge for å lære mer om hvordan det sosiale nettet fungerer?

Glimrende julegave-ide fra Techcrunchs Mike Butcher: I etterkant av den engelske kulturministeren Andy Burnhams famøse uttalelser om behovet for å sensurere nettet satte Butcher likesågodt opp en Twitter-profil i kulturministerens navn.

Hensikten? Å bygge opp en Twitter-konto med nyttige kontakter som kunne gi Burnham noen sårt tilrengte leksjoner i hvordan nettet fungerer. Dessverre ble ikke Butchers generøsitet satt like mye pris på i alle kvarterer, og Burnham-profilen hans ble kjapt suspendert for ulovlig å utgi seg for en politiker. Allikevel, kanskje ikke en dum nyttårspresang til en norsk politiker eller mediepersonlighet som ville hatt godt av en bedre forståelse av det sosiale nettet?

2 kommentar to "Årets Julepresang?"

Vi foreslo ferdig oppsatt Twitter-konto til mor i vår artikkel 12. desember i år.

http://nrkbeta.no/kjente-folk-paa-twitter/

Årets julegavetips fra NRKbeta: Kanskje du skal gi mamma en ferdig oppsatt Twitter-konto med 50 followers og 100 following i julegave?

Vet ikke om noen fulgte oppfordringen, men det har i hvertfal kommet masse nye norske folk på Twitter i desember 2007!

Det er helt sant. Den posten både leste jeg og twitret om, men jeg må innrømme at jeg helt hadde glemt at dere foreslo det når jeg skrev dette. Dumt av meg, ville formulert meg litt annerledes hvis jeg hadde husket det: må innrømme at jeg løp litt rundt meg selv i desember og fikk skarpe påminnelser flere ganger om at det å ignorerer Twitter og RSS-feedene i nyhetsleseren min til fordel for deadliner straffer seg.

Det er en innebygget galskap i mange medieorganisasjoner at det sosiale nettet blir ansett for en slags add-on, noe man driver med når man har tid ved siden av deadlinene sine, istedenfor noe som er helt sentralt for det daglige arbeidet, en naturlig del av en vanlig arbeidsrutine. Selv jeg faller i den fella når det blir for mye, men det skal bli andre boller i 2009 – håper jeg…

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
desember 2008
M T W T F S S
    Jan »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
