NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Hvordan lære bort Twitter til journalister?

Posted on: 19.01.09

Jada, Twitter er tydeligvis blitt det store buzzwordet for journalister (og andre nett-interesserte) i 2009. Med god grunn, sier jeg – jeg er hekta forlengst.

Som jeg har nevnt tidligere, holder kollega Tord og  jeg på å utvikle et nytt kurs om nettverktøy på Institutt for journalistikk. Twitter må selvsagt inn her. Men jeg har forsøkt ved et par anledninger å forklare Twitter til journalister, uten at det helt virker som om de fatter poenget. Hvordan formidle det geniale ved Twitter, folkens?

Har gjort noen kjappe nettsøk på norsk og engelsk for å se hva andre har skrevet om det samme. Mye bra å finne, kanskje noen av dere andre kan ha interesse av det også:

Det finnes sikkert flere norske også, kom gjerne med tillegg til lista mi. Her er noen gode utenlandske guider også:

Men fortsatt trenger jeg gode argumenter og ikke minst pedagogiske utlegninger om hva twitter er og hvorfor journalister bør finnes der. Alle gode innspill tas imot med takk!

6 kommentar to "Hvordan lære bort Twitter til journalister?"

David Pogue i NYT hadde denne i forrige uke.

http://pogue.blogs.nytimes.com/2009/01/15/twittering-tips-for-beginners/

I forhold til et universitetskurs synes jeg hvorfor journalister skal bruke verktøyet (twitter), og hvordan det plasseres i forhold til de andre verktøyene i verktøykassa bør frontes.

Personlig er jeg veldig imponert hvordan Anders Brenna (digi.no) bruker sin blogg http://blogg.abrenna.com/ til å gå i dybden og invitere oss utenforstående inn i arbeidet og alle valgene som taes før publisering. Og konfliktene i ettertid.

Brenna bygger seg opp en sosial pondus (i boblen som vet) og et godt ry og rykte blant sine kritikere ved å være så åpen og tilgjengelig som han er. Se http://blogg.abrenna.com/tabloide-vinklinger/ Han bruker bloggen (og mikrobloggen) som en arena der meningsutvekslingen som ikke kan på trykk men som med fordel kan veksles.

Brenna bruker twitter aktivt, og jeg tørr banne på at mange av leserene av hans blogg kommer fra twitter (samme med digi-artikler som postes). Han svarer sikkert på omfangets størrelse om du spør. Jeg mener også at NRKbeta oppgav hvordan trafikk fra twitter, flickr, facebook,… utgjør et betydelig publikum.

Det var en eller annen sak om en journalist-student som twittret seg ut av fengsel.. http://www.techcrunch.com/2008/04/16/twitter-saves-man-from-egyptian-justice/ Kanskje av interesse?

Det er også folk som svarer mer direkte på spørsmålet ditt:
http://onlinejournalismblog.com/2008/01/18/why-journalists-should-use-twitter/

Så nå gjenstår hvordan..
Kanskje @jilltxt (Jill Walker Rettberg http://jilltxt.net/) har noen tips, hun fungerer som en slags «blogge-mamma», som lærer studentene sine å blogge på humanistisk informatikk ved UiB. Fra blogg til mikroblogg er kanskje ikke så langt?
At studentene MÅ ha kontoer, og MÅ bruke det i en periode er innlysende. Og hvis de ikke liker det, eller finner det nyttig, så er det kanskje bare et av de verktøyene som forblir ubrukt i kassa. Det er ikke avgjort at det er feil avgjørelse.

Men alt sakt til side: vet at at mikroblogging (twittring) er en god idé for journalister? Kanskje de bare kaster bort verdifull tid? Jeg tror ikke det, men det bør tenkes over. Hva sier studentene selv?

Og pokker, nå ser jeg jo at Anders Brenna står lista under NONA-styret. Men likevel et godt eksempel.

Moro å bli nevnt, og fin liste ellers. Jeg fikk brått førti flere followers etter dette innlegget, så dere har nok flere lesere enn kommentatorer, tipper jeg (c:

Tusen takk for alle innspill – utrolig gøy at NONA-bloggen allerede blir lest. Tør jeg gjette at i alle fall Eirik kan ha ramlet inn via promo-tweeten min?😉

Oppdaterer lista mi med alle innspill. Og enig med Eirik, Anders B er et godt eksempel for mange. Problemet er bare å kommunisere dette til journalister som ennå ikke har sett det sosiale medielyset…

Og forresten, Eirik: Jo, jeg tror Twitter har potensial til å være et veldig viktig og nyttig verktøy for journalister. Én ting er muligheten til å være først med å breake en nyhet – noe annet er sjansen til å være i konstant, direkte dialog med leserne. I tillegg er det jo det å bygge en personlig merkevare, som du nevner at Anders B er så flink til.

Selv er jeg mer lærer enn journalist i praksis akkurat nå om dagen – men jeg ser at jeg burde ha oppdaget mulighetene som ligger her da jeg jobbet som kulturreporter i lokalavis tidligere. Og en Twitter-helt er Chicago Tribunes Colonel Tribune. Her breaker avisa nyheter, de lenker til andre interessante kilder – også konkurrenter, og det er ikke så sjelden at de plukker opp tips fra lesere og followers.

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
januar 2009
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
