NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Twitter-triks for journalister

Posted on: 25.01.09

Ingeborg sparket i gang en spennende diskusjon her sist mandag om hvordan lære bort Twitter til journalister, og ikke minst få journalister til å se verdien i å være tilstede på mikrobloggetjenesten i utgangspunktet.

Her kommer noen flere tanker om hvorfor og hvordan journalister bør og kan bruke Twitter.

HudsonRiverCrashDen dramatiske nødlandingen på Hudson River nylig var bare den siste i rekken av nyhetshendelser hvor nyheten gikk ut på Twitter først, så også det første bildet: flere av oss som oppdaget nyheten der først ble lite imponert over hvor sene enkelte medier var til å følge opp.

Men, som Ingeborg var inne på, Twitter er også en fin måte å holde kontakt med en del av kildene dine, spesielt om du er nisjejournalist og følger f. eks IT, Media, Markedsføring og PR hvor det er mange bransjefolk som mikroblogger.

Ved å bruke Twitter til dette formålet kan du høste mange av de samme fordelene du kan som beat- eller nisjeblogger (som jeg snakket om på dette seminaret vi arrangerte i Oktober, synposis her), uten at det krever en like stor innsats av tid og krefter.

John Thompson kommer med mange matnyttige tips om hvordan spore/overvåke samtaler på Twitter her. Den enkleste måten å søke på Twitter er å bruke http://search.twitter.com/, eller prøv Icerockets «Bigg Buzz» funksjon for et søk som inkluderer Twitter, blogger, video osv.

Om du fremdeles ikke har kastet deg på mikrobloggingsbølgen finner du et par argumenter til her, riktignok for en ny svensk leverandør, eller sjekk Hans Kullins skrekkscenario og nyttige råd her.

For min del, medienerd som jeg er, bruker jeg Twitter først og fremst til å følge med på hva folk innen mitt fagfelt leser, tenker og jobber med, noe som av og til gir helt uventede tips – som den mer eksotiske Twitter Sex Guiden Onlinejournalismblogs Paul Bradshaw twitret om i dag. Litt vel eksotisk spør du meg, mer matnyttig er Robins refleksjoner om hvordan Twitter er den sosiale nettverkstjenesten som har gitt ham suverent flest gratis øl….

3 kommentar to "Twitter-triks for journalister"

Hudson-saken er et glimrende eksempel – fikk info via Twitter over 30 min før norske medier nevnte det.

Men en ting som ikke har vært sett på i norske «mediemenere» – det var en rekke norske journalister i New York denne dagen – antagelig med på BI-seminaret.

De twitret også om dette: f.eks
Lars H Alstadsæter – NRK Østafjelds http://twitter.com/alstadsaeter/status/1122197219

Kai Aage Pedersen – NRK Sogn og Fjordane http://twitter.com/kaiaage/status/1122269221

Erling Kristensen – Trønderavisa: http://twitter.com/ekrist/status/1122521742

Sikkert flere som gjorde det også – finner man vel ut ved å se på den almenne tidslinjen.

Men – jeg har funnet lite (dvs ingen) bruk av disse norske primærkildene i egne eller andre produkter. (Med forbehold, har ikke hørt gjennom alle radioopptak/sett TV-opptak.)

I timen(e) etter styrten var det lite å skrive/rapportere om for norske medier. Dermed kunne man dratt nytte av disse norske kildene som kunne fortalt om stemningen i New York, hva de så mm.

Mulig det var utstrakt bruk i etermediet, og jeg tar feil, men det var ikke så utstrakt at det nådde riksmedier dagen etterpå.

Sikkert flere

Det var Institutt for Journalistikks studietur til New York tenker jeg, kanskje BIs kurs i multimedial ledelse, i alle fall var det Ragnhild K. Olsen som var turleder.

At norske medier ikke tok kontakt med disse «øyenvitnene» (med forbehold om at jeg ikke fulgte dekningen nøye utover de første par timene) viser vel bare at a) norske journalister ikke Twitter som søke- og research verktøy, og b) at i de redaksjonene hvor det finnes journalister som bruker Twitter aktivt blir ikke det sett på som en viktig eller relevant kilde, eller kanskje helst c) en kombinasjon av a og b.

Hei! Du har rett i at det var IJ og ikke BI.

Når det gjelder kildebruken, så er jeg enig – en rekke redaksjoner ser ikke Twitter som godt materiale, noe jeg har kommentert her:

http://carstenhp.blogspot.com/2008/10/saken-media-mistet-hvorfor-twitter-er.html

På den annen side – hvor mange av de som var med til NYC ringte egne redaksjoner den kvelden? Et av de viktigste minnene fra mediedekningen av Tsunami-katastrofen var da Hans Wilhelm Steinfeldt rapporterte direkte på telefon fra jungelen etter å ha flyktet.

Kunne ikke fått noe slikt her (iom at de ikke var på flyet), men «jeg står nå på kaien og ser ut over Hudson, ser…» hadde vært en god nummer to.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
januar 2009
M T W T F S S
« Dec   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
%d bloggers like this: