NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Hvorfor bør lokalavisene satse på nettet?

Posted on: 08.02.09

Jeg kom opp i en – for meg – ganske absurd diskusjon i middagsselskap med venner i går kveld. En tidligere kollega, altså journalist, argumenterte i all oppriktighet og veldig sterkt for at det ikke er noen som helst grunn til at lokalaviser skal publisere stoffet sitt på nett.

Pengene kommer jo inn til papirutgaven, mente han. Så hvorfor skal ei lokalavis utkonkurrere seg selv med å tilby stoffet gratis til leserne sine?

Tror jeg kunne ha argumentert bedre enn jeg gjorde i øyeblikket, rett og slett fordi jeg ble så overrasket over å møte såpass – for meg – utdatert tankegang.  Jeg kan se hvorfor han argumenterer som han gjør, selv om jeg mener han tar feil. Men hva er de beste argumentene for at lokalmedia også bør være på nett?

9 kommentar to "Hvorfor bør lokalavisene satse på nettet?"

Fordi de ikke kan oppleves som en sentral aktør i lokalsamfunnet uten å være på nett, de kan f.eks bygge seg opp til å være det nettstedet folk bruker til kommunikasjon se i mellom.

Støtter meg på fr.martinsen. Lokalavisene har en unik mulighet til å samle abrukere innen for et geografisk avgrenset område. Ved å trekke leserene sine til nettutgaven kan de også samle større oppslutning om seg selv som merkevare. Og så kommer man til spørsmålet, hvor lenge kommer inntektene til å strømme inn til papirutgaven. Det lokalavisene må gjøre er å finne en balanse på hva som skal på nett, og hva som skal på papir.
Er modellene til riksavisene med nyheter på nett, og kosestoff i papirutgaven også gyldig på lokalplan?
Jeg har lagt merke til at Adresseavisen har laget egne samfunn for Oppdal og Stjørdal, uten noen form for tilknytning til de øvrige delene av adressa.

Andreas

Hendelsesnyheter er viktige i et lokalsamfunn: En twitterrute i hjørnet på forsida til raske oppdateringer når redaksjonen ikke er bemannet på vanlig vis.

Lokalaviser har som sagt en unik mulighet til å lage lokale nettsamfunn. Over dammen har flere lokal- og regionsaviser utviklet tjenester for det som skjer i regionen. Restauranter, kunstutstillinger, kino, konserter også videre sammen med bolig, jobb og mer community rettede tjenester. Et eksempel er The Austin American-Statesman som opprettet austin360.com som har blitt nettstedet de som bor i regionen besøker om de skal finne ut hva som skjer nær dem.

Jeg ser at endel lokalaviser har knyttet seg til Origo, men jeg vet ikke hvor stor suksess det har vært.

Lokalaviser kan (i tillegg de vanlige artikler, men det er selvsagt) lage mer av en sånn stemning som jeg ser i nabolagsblogger i Brooklyn: Se der er butikken min, det er gata mi. Sånn som lokalaviser gjør nå men bare med barnebilder.

Lokalaviser bør satse på nett fordi

1) Hvis ikke gjør andre det. Det er ekstremt billig & enkelt å starte et nettsted, og lokaljournalist kan alle være. Ikke sant at lokalavisene ikke sliter; de mister yngre lesere de også, og bør ikke la nettoget gå fra seg

2) Det gjør avisa bedre, fordi det medfører at redaksjonen må lære seg å bruke nettet journalistisk og få til toveiskommunikasjon med leserne

Lokalavisene må satse på nett, fordi at hvis de ikke viser at de tar de lokale leserne og nyhetene alvorlig kommer de til å miste troverdighet. Det handler om å vinne en nyhetskamp de når som helst kan tape for noen andre.

Journalistikk handler (bl.a.) om å presentere informasjon. Nettet gir de lokale mediehusene muligheten til å ta i bruk ny teknologi på en helt ny måte og på den måten gi leseren/brukeren ny forståelse av sitt nærområde.
F.eks slik vi har gjort med http://forbruker.budstikka.no/eiendomsbasen eller hendelseskartet vårt.
Begge tjenestene er utviklet av en journalist.

Lokale og regionale aviser kan ta tilbake jobben som nyhetsformidler. Den de mistet til radio for et utall år siden.

Like viktige er rollen som plattform for meningsutveksling og annen kommunikasjon folk i mellom.

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
februar 2009
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  
