NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Nye tider

Posted on: 09.02.09

Øgrim og Brenna bogger om de norske etterdønningne etter Walter Isaacsons utspill om medienes skrantende økonomi.

Selv om alt kanskje var bedre før, er det mulig å argumentere for at forretningsmodellene for nettaviser og papiraviser ikke er så veldig forskjellige. I mange tilfeller vil abonnementsinntektene tilsvare kostnadene ved trykking og distribusjon. Papiravisene krever inn dette gebyret selv, mens det for nettaviser er telefonselskapet som tar betalt for distribusjon. I begge tilfeller er det annonsørene som dekker innholdsproduksjon og avkastning til eierne.

Jeg kan vanskelig se at journalistikkens legitimitet skal være forankret i hvem som sender faktura for distribusjon.

I mange år har det vært svært lønnsomt å utgi avis, ikke minst fordi de aller fleste aviser har hatt tilnærmet monopol i viktige deler av sine lokale annonsemarked. Selv om eierne har fått grei avkastning, har mange norske aviser brukt veldig mye av verdiskapningen på dobbeltarbeid og overinvestering i teknologi. Rett og slett dårlig drift. Og i år med motgang, har det vært standard prosedyre å forsvare hver eneste redaksjonelle stilling.

Men er det slik at alle redaksjonelle stillinger er like viktige for å oppfylle samfunnsoppdraget?

De siste årene har mange avisfolk fått trening i omstilling. Det kommer godt med nå som ostehøvlene må byttes ut med øks. Unødvendige funksjoner må bort en gang for alle, og det må gjøres klare valg om hvilken innholdsproduksjon som skal prioriteres, og hvordan de ulike publiseringsplattformene i porteføljen skal spille sammen.

Avisenes gullalder er over. Men det er fortsatt mye penger i systemet, og det er ledernes prioriteringene som avgjør hva som blir framtidas innhold. Ikke forretningsmodellen for de ulike kanalene. Nå vil det avsløres hva som faktisk er kjernevirksomhet, og hva som var luksus.

Til slutt gjentar jeg en anbefaing: Professor Robert G. Picard, en av verdens fremste medieøkonomer, holder tirsdag en gjesteforelesning på BI der han snakker om nyhetsindustriens framtid. Det er fortsatt noen ledige plasser!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
februar 2009
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  
%d bloggers like this: