NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Budstikka live fra Asker og Bærum næringsråd – et slag for demokratiet

Posted on: 11.02.09

Budstikkas eksperiment med livestreaming og live blogging fra Asker og Bærum næringsråds frokostmøte om finanskrisen og regjeringens krisepakke bidro til å åpne opp de politiske prosessene.

«Et slag for demokratiet» høres kanskje litt pompøst ut, men Budstikkas bruk av Coveritlive fra nevnte frokostmøte, som nylig ble avsluttet, ga et kjærkomment innblikk i hva politikerne tenker, tror og jobber med på et område som angår mange.

Siden de som følger bloggen enkelt kan kommentere og spørre spørsmål underveis, åpnet dekningen også opp en to-veis kanal som gjorde den mye mer dynamisk. Jeg innbiller meg dessuten at den tekniske terskelen med denne type liveblogg er relativt lav (men er fullt klar over at jeg ikke er den rette til å bedømme akkurat det, siden jeg er så opptatt av og «inne i» sosiale medier).

Det hjelper selvsagt at jeg synes finans og økonomi er spennende, men uansett hva man synes om tema og kvaliteten på politikernes debatt er det viktigste at livebloggen gir muligheten til innsyn i utgangspunktet – at den åpner opp prosessen for de som er interesserte. Jeg skulle ønske noe slikt fantes den gang da jeg jobbet med skolepolitikk for … eh… femten år siden eller no’ sånt.

Når det er sagt, nevner jeg også livestreaming i innledningen. Budstikka brukte qik, en mobilvideotjeneste til det formålet, og det var ikke like vellykket. Såvidt jeg har forstått det var det første gang de testet qik til noe sånt, og bilde-/lydkvaliteten fungerte bra for meg, men sendingen ble avbrutt pga. tekniske problemer.

Jeg liker også den dynamiske siden ved Coveritlive, enkle kommentarmuligheter og muligheten til å se andres kommentarer fortløpende, bedre. Siden jeg bruker og har brukt sosiale medier så mye synes jeg TV og video lett blir for statisk. Jeg vet at man kan sende inn videokommentarer og sånn med qik, men da hever man terskelen helt urealistisk synes nå jeg. Derimot innbiller jeg meg at livstreaming via mobiltelefon med qik kanskje egner seg godt til andre formål, f.eks intervjuer med politikerne etter store møter?

Oppdatering 12:42: Sjekk også Dag Otters blogg om erfaringene Budstikka gjorde seg her.

3 kommentar to "Budstikka live fra Asker og Bærum næringsråd – et slag for demokratiet"

Mtp. qik tror jeg det var to problemer som oppsto:
1) Når noen ringte, så stoppet sendingen.
2) Batteriet forsvant fortere enn tilbudsvarer på IKEA.

Når det er sagt, følte jeg at hele opplegget var en suksess. Det kom en del tilbakemeldinger i ettertid, og en del kommenterte selve debatten via CIL.

Akkurat denne debatten traff nok ikke den typiske twitreren, så det var lite twitter-innspill, men spennende å prøve ut.

Dette er ikke siste gang Budstikka bruker verken qik eller CIL. Vi har faktisk bestilt en dedikert mobil for qik, forhåpentligvis med lader eller astronomisk batteritid😉

For all del, jeg syntes det var veldig morsomt at dere gjorde dette og absolutt et forsøk å være stolt over.

Sant at det kanskje ikke treffer den typiske twittreren, men det er god lokaljournalistikk – og det er vel også det som er poenget antar jeg:-) Men skulle jeg valgt mellom å følge debatten via CIL eller Qik, ville jeg nok valgt CIL pga enkle kommentarmuligheter – evnt hatt begge vinduer oppe.

Der er det kanskje også en del generasjonsforskjeller med hva man fortrekker, men jeg innbiller meg at Qik er mer nyttig når man intervjuer folk på farten enn til å streame et møte. Men det er nå bare hva jeg tenker nå, kanskje vi prøver å livstreame et NONA-møte for å se hvordan det fungerer i den sammenhengen.

Her er våre erfaringer oppsummert i min blogg.
http://dagottersblogg.blogspot.com/2009/02/live-fra-nringsradet-frste-erfaringer.html

Jeg er helt enig i at CoverItLive er det foretrukne mediet. Qik er et supplement for de som også ønsker levende bilder. Og den tiden vi var oppe, så ser vi at en god del startet videostrømmen.
De tekniske problemene rundt qik var at batteriet gikk tomt, og må skrives på kontoen for læring.

Ellers ga dette mersmak. CoverItLive vil fungere strålende på sport, og vi gleder oss til å teste det ut der. Men enda viktigere er det at det kan bringe oss noen skritt videre på områder vår vi ikke i det daglige er fullt så sterke på nett, som innen politikk og næringslvi.

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
februar 2009
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  
