NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Hvem har dårligst selvfølelse: en journalist, en avisspaltist eller en som bruker Twitter?

Posted on: 24.02.09

Om vi skal tro den britiske psykologen Oliver James er det helt klart de som bruker Twitter som har dårligst grep om hvem de er og hva de står for.

– Å bruke Twitter grunner nemling i manglende selvfølelse, siden vi snakker om en konstant oppdatering av hvem du er, hva du er og hvor du er. Ingen ville brukt Twitter om de hadde en sterk selvfølelse, sier den kjente hodekrymperen til Sunday Times.

Den anerkjente avisen intervjuet nylig et knippe h… psykologer og synsere om hvorfor folk går hen og skaffer seg en Twitter konto. Artikkelen skapte umiddelbart panikk i Twittersfæren, deriblant twittret de to kjente twittrerne Robert Andrews og Martin Stabe følgende panikkmeldinger:

twitterrobertandrews

twittermartinstabe

Panikkfølelsen var av en slik art at min kollega Judith i Journalism.co.uk fikk James til å utdype sine synspunkter, hvorpå han forklarte at dette var helt logiske konklusjoner ut fra de teoriene om kollektivisme, individualisme, usikkerhet og ensomhet han beskriver i sine bøker.

– Jeg ville trodd at lengselen etter kjapp, kortsiktig tilhørighet ville lede til en plausibel hypotese om at et betydelig antall twittrere vil være mer usikre og ha svakere selvfølelse enn en gjennomsnittlig journalist, som må vente en uke for at spalten kommer på trykk hvis de er spaltister, og 24 timer hvis de er nyhetsjournalister, svarte James.

Han benektet at det at han selv var en av de som søkte berømmelse via avisspaltene, og ut fra sine egne teorier da bare har marginalt bedre selvfølelse enn en journalist, hadde noe med saken å gjøre.

I kjølevannet av Sunday Times traumatiske «avsløring» valgte opptil flere twittrere å blogge om sine beveggrunner for å bruke Twitter, se spesielt Martin Stabe. Av eldre poster, les også om hvorfor mange journalister (drøyt hundre i skrivende stund) risikerer det lille de besitter av selvfølelse for å bruke Twitter, eller sjekk denne presentasjonen om hvordan Twitter forandret Minxuan Lees liv.

Googles Kevin Marks lot seg derimot ikke skremme hverken til forsvar eller selvransakelse av Sunday Times artikkelen under overskriften «A load of Twitter», men svarte med å skrive «A load of Thunderer»:

– Feel the need to tell everyone everything what to think all of the time? Then a newspaper column is for you

Launched in 1821, The Sunday Times is the inescapable, old tech product…. Despite the big losses and the ennui swirling around his product, Murdoch (who also coined the term “Digger”) has admitted many are bewildered when they first encounter The Sunday Times. “We’ve heard time and time again: ‘I really don’t get it — why would anyone read it?’ ”

It’s a fair question. What kind of person shares opinion with the world the minute they get it? And just who are the “readers” willing to tune into this weekly news service of the ego? Les den fulle bloggposten her:-)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
februar 2009
M T W T F S S
« Jan   Mar »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728  
%d bloggers like this: