NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Beat blogging – med bloggen som journalistisk verktøy

Posted on: 10.03.09

Jeg har ventet en stund på at norske journalister skal ta i bruk bloggen som arbeidsverktøy. Foreløpig har jeg ikke sett noen veldig gode eksempler, men det kommer helt sikkert.

For fenomenet «beat blogging«, som vi på norsk kanskje kan oversette med «temablogging», er i sterk vekst. I engelskspråklige medier er «beat» et begrep for arbeids- eller dekningsområde – krim, politikk, kultur, sport, utdanning osv. Beatbloggerne dekker vanligvis spesialområdet sitt (eller et lite geografisk område) for en publikasjon (gjerne på flere plattformer), men tar i bruk bloggen som sitt primære arbeidsverktøy.

På bloggen offentliggjør de kanskje noe av researchen, stiller spørsmål i håp om at noen som leser den, vil svare, liveblogger hendelser og pressekonferanser og gjør alt annet de måtte finne relevant i sitt daglige arbeid. Dette gjør de parallelt med/som supplement til det de leverer til trykk og/eller sendinger.

Hvorfor? Hvorfor slite seg ut med å skrive en blogg i tillegg til alt annet de gjør? Jo, fordi det bygger en relasjon til leserne. Et kjempegodt eksempel er bloggen til utdanningsreporterne Kent Fischer og Tawnell Hobbs i Dallas Morning News i Texas. De samler lenker til ting andre skriver om skoledistriktet de dekker, de skriver om saker de undersøker, og om alt som handler om Dallas Independent School District som er for smått til å få plass på trykk.

I tillegg tilbyr de fordypning i form av lenker. De lenker til alt – konkurrenter, bloggere, offentlige dokumenter og det som måtte være tilgjengelig. Dette er en leserservice det er vanskelig å konkurrere med nettet på.

Hva har de oppnådd? Et trofast, ivrig publikum. Et publikum som kommenterer, gir innspill og kommer med tips. Gjengangere som bidrar. Det skjer mye spennende diskusjon i kommentarfeltene på bloggen – Kent Fischer er veldig ivrig på å dyrke kommentar og debatt. Innimellom blir selvsagt journalistene angrepet som usaklige, udugelige eller en av de andre tingene journalister gjerne blir karakterisert som. Men så er det ganske raskt noen som kommer til deres forsvar også. Her er et lite eksempel på hvordan et blogginnlegg ble en toppsak.

Utdanningsbloggen er bare ett av mange gode eksempler. For utdyping anbefaler jeg beatblogging.org, et prosjekt drevet av professor Jay Rosen ved New York University og NewAssignment.net. De har også en fin oversikt over ukas beste beatbloggere hver uke. Mye fin inspirasjon å hente der.

Så venter jeg litt på å se noen norske journalister virkelig ta bloggen i bruk som redskap. Det nærmeste jeg har registrert selv, er utviklingsblogger som NRK Beta, Teknisk Beta, Dag Otters blogg og liknende. For de teknofile er jo også bloggen et nærliggende verktøy. Men har noen sett andre eksempler på hjemlig jord?

OPPDATERING:

Her er bloggen til Olav Anders Øvrebø, Undercurrent

Her er bloggen til Elin Martinsen i Østlandssendingen, Byen i forandring

21 kommentar to "Beat blogging – med bloggen som journalistisk verktøy"

[…] har jeg skrevet en bloggpost om beat blogging hos NONA, for den som måtte være […]

I all ydmykhet synes jeg du beskriver godt det jeg forsøker å bruke bloggen min til (noe av det, i hvert fall, den brukes ikke bare til beatblogging). Jeg har bedt leserne om, og fått, tips og innspill som har gjort sakene mine bedre. Jeg skriver ned uferdige og noen ganger ferdige resonnementer som danner noe av grunnlaget for senere artikler. Og jeg blogger om nye tendenser og ideer jeg finner interessante, som da også gir inspirasjon til senere saker. Delicious-bokmerkene regner jeg også som en del av bloggen, og der lagrer jeg kontinuerlig kildemateriale. I dag er det utenkelig for meg å arbeide effektivt uten bloggen som verktøy.

@oaø Det har du jo helt rett i, og jeg skammer meg litt over at jeg ikke kom på deg i farten da jeg skrev innlegget – jeg er jo fast leser av bloggen din!

Det finnes flere norske eksempler, jeg blir kjempeglad om vi klarer å lage en liste. Og ikke minst er jeg glad for at du forteller hvordan du synes du har nytte av bloggen!

Flere? Kom igjen!

Ingen grunn til ydmykhet: det har du da også all grunn til å være stolt av, Olav Anders – jeg har i allefall fulgt bloggen din med stor interesse siden 2005/2006 eller noe sånt noe.

Jeg tror det var den første norske mediebloggen jeg begynte å lese fast. Enten man velger å kalle det temablogg eller nisjeblogg gir det ufattelige mange fordeler å blogge om det man er interessert i profesjonelt og/eller personlig på denne måten.

Jeg prøvde å oppsummere noen av fordelene jeg høster fra min egen medieblogg på nettforumseminaret vi arrangerte i høst, synopsis fra foredraget her: http://kristinelowe.blogs.com/kristine_lowe/2008/10/using-the-social-web-an-introduction-to-distributed-conversations-and-the-benefits-of-beat-blogging.html

Og fordelene har selvsagt også spilt over i arbeidet mitt som mediejournalist – bloggen har på mange måter vært mitt hemmelige våpen – så det er forunderlig at ikke norske medier har fått med seg potensialet som ligger her.

Alle vi som blogger om en nisje på denne måten vet hvor verdifullt det er, men siden sosiale medier er noe man må bruke for å virkelig forstå heller jeg mot forklaringen at dette rett og slett har gått de fleste midstrømsmedier hus forbi fordi de ikke har prioritert å sette seg inn i det….. Så får vi se hva som skal til for å endre det da, skal ikke se bort i fra et økende omfang bloggende journalister vil bidra til å snu det…🙂

Det er vel også typisk at det er de journalistene som er inne i sosiale medier, som har tatt i bruk bloggen. For ikke å nevne tekno-journalistene og medie-journalistene.

Men når kommer de norske politikk-, kultur- eller skolebloggene? Jeg venter på lokalavisene, dette burde være en utmerket form for dem. Jeg kan plutselig ikke tenke meg å bli lokal kulturjournalist igjen (som jeg var i mitt forrige liv) uten å ha en blogg å utfolde meg i.

Takk for hyggelige meldinger!

Ingeborg: Ja, jeg venter også på at det skal komme blogger på flere saksområder. En samferdselsblogg måtte da vært en sikker vinner i Norge? I det hele tatt tror jeg journalistiske blogger vil bli brukt mer direkte ut mot et bredere publikum framover. Se feks. på hvordan N.Y. Times har opprettet blogger på en lang rekke felt. I Norge har nok forståelsen av hva en blogg kan brukes til vært for snever i mediemiljøene. Mange har trodd det bare var en ny vri på kommentarspalten.

Jeg skriver bloggen Byen i Forandring for NRK-Østlandssendingen. Det er et forsøk på å vise at en by hele tiden endrer seg. Noen ganger gjennom store skritt: Vi får en ny opera. Men oftest gjennom små skritt, en butikk legges ned, en skulptur settes opp, et hus rives, slike ting.

Elin: Stilig! Den kjente jeg ikke til. Fant fram lenke her, http://blogg.nrk.no/byen/, legger den opp i bloggposten. Takker!

Anders Brenna i Teknisk Ukeblad er *veldig* flink til å bruke blogg som verktøy…!

Thomas: Enig, og jeg har nevnt Teknisk Beta som eksempel i innlegget. Men jeg skulle gjerne sett flere som brukte blogg på fagområdet sitt mer enn på redaksjonell utvikling/redaksjonelle vurderinger (som for all del er interessant, men det var ikke det jeg tenkte på i denne omgang).

«Byen i forandring» er jo kjempefin, flott ide!

PS: Tror dere gjør noe feil med bildebehandlingen. På selve bloggen ser kvaliteten dårlig ut. Når man klikker på bildene, får man derimot opp en versjon i veldig god kvalitet. Det ser ut som dere blåser dem opp i størrelse i forhold til originalen, og det funker ikke.

Vi bruker lightbox-widget, men vi ser at innstillingene for normalvisning på nettsida ikke er optimal. Vi skal se på det.

Jeg jobber med et eksperiment: Har nylig satt opp en blogg http://www.modernamuseet.no hvor jeg planlegger å vise fram artikler jeg skriver rundt om. Noe tenker jeg havner i sin helhet på bloggen, noe er kun «teasere» for mulige artikler. Dette blir på et vis både research, kladd og et utstillingsvindu for arbeidet mitt. Meningen er jo at noe av dette skal kunne selges som artikler rundt om…

Men dette er foreløpig kun et eksperiment. Prosjektet får finne sin form etterhvert. Museet er ihvertfall en blogg som ikke handler om redaksjonelle vurderinger, men en blogg som skal handle om temaer jeg interesserer meg for og har lyst til å skrive om.

Jeg blander også inn nyttige lenker via delicious.com og noen bildefeeder via picasaweb.google.com. Bygger sikkert ut etterhvert…

hei. Dette var fantastisk. Etter ei uke med onlinefokus i New York saman med gode kollegaer på ei STUP-reise, har eg oppretta ein blogg, og har tankar om å gjera nettopp det du skriv på mikronivå, altså på lokalavisnivå. Eg er freista å prøva det ein kallar så flott for beatblogging under eit kommunestyremøte, og kanskje annonsera at eg skal gjera det i papirutgåva og på nett forut for møtet. Dette skal eg diskutera med redaksjonsleiinga. Har ei von om å få gjennomslag.

Hei Kai!

Så flott! Har du vurdert http://www.coveritlive.com som verktøy? Kjempeenkelt og praktisk! Flere har brukt det på kommunestyremøter og liknende, blant annet har Budstikka i Asker og Bærum testet det. Sjekk Dag Otters blogg (som jeg viser til i bloggposten) for info.

Ellers oppfordrer jeg jo til å følge et dekningsområde over en del tid, sånn at man som leser får sjansen til å opparbeide seg et forhold til bloggen. Jeg håper du prøver, liker det og fortsetter. Lykke til! Og hold oss oppdatert!

[…] Ingborg Volan skriver om “beat blogging”. “Beat” kan översättas med tema eller område.  Journalisten bloggar om det område han eller hon bevakar vid sidan om sin vanliga rapportering. […]

Kjetil Løsets blogg er en nyhetsbeiteblogg. Beitemark Stortinget og regjeringskorridorene.
http://kjetilloset.tv2blogg.no/

Olav Anders: Må si jeg liker ordet «nyhetsbeiteblogg»! Skal se om jeg kan begynne å bruke det på norsk. Takk for innspill!

Jeg tenker det er grunn til at det ikke er flere emne-blogger. Variasjon tror jeg er stikkordet å bruke. Antall lesere er særdeles vesentlig. http://sunde.wordpress.com

Mange interessante innspill her.

Jeg jobber med pasientkommunikasjon og utvikling av nettløsninger i spesialisthelsetjenesten (Helse Sør-Øst). Dette er en verden som i stor grad er preget av institusjonalisme, helsefaglige herredømmer og avsenderstyrt informasjon i tradisjonell PR-ånd. Det reises mange spennende utfordringer når Pasient2.0 møter Helsevesen1.0.

Jeg forsøker å finne tid til å publisere faglige kommentarer, tanker og ideer på bloggen ‘Communis’ (http://glennmelby.wordpress.com) – kanskje et eksempel på fag-/emneblogg?

Spennende, ser klart utfordringene men veldig interessant. Har lagt deg til de vi følger på Twitter og Delicious.

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
mars 2009
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
