NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Svensk Skup: Hvordan bruke bloggen i det journalistiske arbeidet

Posted on: 30.03.09

Henrik Alexandersson og Sofia Mirjamsdotter, aka Hax og Mymlan, var på Sveriges tilsvar til Skup, Grävande Journalisters Konferens, helgen som var og snakket om hvordan bruke bloggen i det journalistiske arbeidet.

Det forbauser meg til stadighet, som også Ingeborg nylig var inne på her, at ikke flere norske medier har fått øynene opp for hvor verdifull en blogg kan være som et journalistisk redskap. Det var blant annet derfor, for å illustrere noen som har hatt suksess med å bruke bloggen i journalistikkens tjeneste, at jeg sist uke skrev om den danske bloggeren og journalisten Dorte ToftAda Lovelace Day. I etterkant oppdaget jeg til min overraskelse, og glede, at jeg slett ikke var den eneste som hadde skrevet om Dorte den dagen. Hvis du ikke er kjent med denne saken har danske Journalisten en god artikkel, som også problematiserer bloggen som journalistisk verktøy, her.

Selv har jeg aldri prøvd meg på å bruke bloggen min til de helt store avsløringene, men jeg får mange gode tips via den og har unektelig et annet forhold til leserne mine som blogger enn som journalist. Fordi jeg har blogget om Mecom på engelsk siden våren 2006, og tidlig ble en mye sitert kilde på selskapet, får jeg bla. alltid tips når det skjer noe i viktig i et Mecom land (og av og til påpakning hvis jeg ikke har skrevet om det:-) ). Bloggen min har også vært et uvurderlig redskap for distribuerte samtaler, en rolle jeg antar mikrobloggingstjenesten Twitter til en viss grad vil kunne overta. Men nok om det, her er Hax og Mymlan – førstnevnte en profilert politisk blogger, som for ordens skyld også er en gammel bekjent av meg, og sistnevnte en profilert medieblogger som også skriver for den glimrende bloggen Same Same but Different– om bloggen som journalistisk verktøy (les også Hax om hva gamlemediene kan lære av bloggerne ):

Oppdatert 23:00: Se også Dave Winer: «How investigative research happens in the blogosphere»

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
mars 2009
M T W T F S S
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
