NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Dagens Næringsliv og Twitter: Kostnadskutt på troverdigheten løs?

Posted on: 07.04.09

Forutsigbar nettstorm mot DN’s Hege Skjeie viser at aviser som skriver om ting de ikke kan graver sin egen grav i nettalderen.

Sosiale medier er ikke duppeditter eller nettapplikasjoner, det er noe du driver med, og siden en vesentlig andel av Norges befolkning «driver med» ting som Facebook, Twitter og blogging går det på troverdigheten løs når aviser setter folk som ikke driver med disse tingene til å skrive om dem.

Hvordan nettet «truer» journalistikken
Som Katcho har oppsummert så strålende, satte Hege Skjeie med lørdagens DN kronikk, hvor hun avfeide Twitter som mulig kanal for politisk debatt, i gang en prosess som motbeviste hennes egen hypotese – og skapte en aldri så liten nettstorm i den norske blogge- og twittersfæren.

Nettstormen minner meg om noe VG-sjef Torry Pedersen sa på en konferanse i fjor høst: han pekte på hvordan nettets potensial for økt relevans også kan utgjøre trussel for journalistikken ved at nettet gjør at vi kan gå rett til kildene, rett til ekspertene, mens aviser ofte ikke besitter den spisskompetansen mange vil etterspørre.

Og siden en betydelig del av landets Twitter-brukere føler de besitter spisskompetanse på mikrobloggetjenesten fordi de tross alt bruker den daglig sier det seg selv at det må gå galt når en som ikke en gang bruker Twitter setter seg ned og analyserer plattformens egnethet til politisk debatt.

Hvor f… ble det av Marika Lüders?
Skjeies kronikk minte meg dessuten på at jeg ikke har sett Marika Lüders skrive i DN på en stund og profilen hennes er borte fra DN Lørdags line up av gjesteskribenter om kultur og medier i Etterbørs.

Nå må jeg innrømme at jeg ikke vet om hun ble kuttet som en del av DNs innsparingsprogram eller om kontrakten hennes ble avsluttet av andre årsaker, men, hvis det er førstnevnte, er det et kostnadskutt som går på troverdigheten løs. Dama kunne jo, til forskjell fra Hege Skjeie, noe om de sosiale mediene hun skrev om.

Irritert etter Marika-foredrag
Jeg har dessuten en annen grunn til å trekke frem Marika Lüders her. Jeg likte kronikkene hennes i DN, men da jeg hørte henne snakke under Mediedagene i Bergen i fjor ble jeg eitrende forbanna: jeg var dypt, dypt uenig i hennes konklusjoner om at sosiale medier ikke gjør maktforholdene her i verden mindre asymmetriske, at de ikke gjør verden, og da spesielt medieverden, mer demokratisk.

Men da jeg kom ut av forelesningen slo det meg at det kanskje var naturlig at hun, som har forsket på tenåringers bruk av sosiale nettverk, ville ha en annen forståelse av sosiale medier enn meg som er lidenskapelig opptatt av det som skjer i skjæringspunktet mellom tradisjonelle medier, gjerne kalt midstrømsmedier (MSM), og sosiale medier.

Twitter er hva du bruker det til
Dermed må jeg også si meg uenig med NONA styremedlem Anders Brenna i at Twitter ikke er personlig: Twitter er akkurat hva du velger å bruke det til, enten det er å holde kontakt med venner, eller som et redskap til å følge med på hva andre i bransjen din gjør og tenker. Selv bruker jeg Twitter litt til begge deler, men mest av alt til sistnevnte. For politikere er sosiale medier som Twitter dessuten ypperlige plattformer til å komme i direkte kontakt med velgerne og vise oss hvem de er, noe denne bloggposten tyder på at i alle fall APs Helga Pedersen har klart.

Forøvrig nevner jeg episoden med Marika i Bergen her fordi den illustrerer to ting: både hvordan vår forståelse av sosiale medier formes av hvordan vi bruker dem og hvor voldsomt dette temaet engasjerer – nettopp fordi de som bruker disse mediene mye gjerne får et så nært forhold til dem at de føler seg som eksperter på emnet, noe jeg også var inne på i denne kommentaren.

Vi er alle «eksperter» på sosiale medier
Kanskje kan dette forholdet også forklares ved hjelp av John Lockes arbeidsverditeori som, helt kort forklart, sier at et eiendomsforhold oppstår når man blander sin arbeidskraft med upløyd mark. Med tanke på alle de timene mange av oss legger i blogging og kvitring er det ikke rart at vi føler at vi har et eiendomsforhold til konseptene blogging og kvitring: dette kan vi.

Dermed er jeg tilbake der jeg startet med påstanden om at sosiale medier ikke er duppeditter eller nettapplikasjoner men noe man driver med, som er min, kanskje haltende, oversettelse av en tese fra en av mine favorittbloggere: Robin Hamman. Robin var en sentral skikkelse i arbeidet med å dyrke frem gode BBC blogger, og jobber i dag for PR selskapet Headshift. Bloggposten jeg henter denne tesen fra bør også være nyttig lesning for alle som ønsker å bruke sosiale medier i sin kommunikasjonsstrategi.

Et par visdomsord for Jens?

«Den eneste måten å gjøre sosiale medier på er å omfavne dem, ikke bare som en applikasjon du legger til en nettside, men som en metode for å gjøre det du driver med. Å bare legge ‘interaktivitet’ til en nettside gjør lite for å forbedre brukernes opplevelse av den og legger ekstra arbeid på de som må følge med på og styre stedene du har opprettet. Men ved å omfavne sosiale medier som en del av metoden din for å gjøre det du gjør blir du en autentisk del av brukersamfunnet, og, langt fra å være en ekstra byrde, blir det en viktig del av prosessen din.» skriver han.

Kanskje en post noen burde sende til Jens og andre norske politikere som går med tanker om at sosiale medier kanskje kan brukes til noe fornuftig?

11 kommentar to "Dagens Næringsliv og Twitter: Kostnadskutt på troverdigheten løs?"

Interessant artikkel! Det er trist å møte folk som nærmest «avskriver» sosiale medier uten å i det hele tatt ha erfaringer med eller refleksjoner rundt temaet.

.. og Marika jobber vel for SINTEF nå?
(Sjekk http://www.sintef.no, jeg fikk ikke til å lime inn linken her.)

Trist men ikke uvanlig, spesielt blant journalister. Synd, for jeg mener vi skyter oss selv i foten med hel- og halvflaue artikler om ting som leserne våre har skjønt for lenge siden.

Jeg trodde Marika også jobbet for SINTEF da hun skrev i DN, uansett: spør man å får man kanskje svar. Alltid interessant og se i hvilken grad de man skriver om føler seg kallet til å hoppe inn i kommentarfeltet med en forklaring slik det faller naturlig for en blogger å gjøre det…

Godt poeng at «twitter er det du bruker det til». Mange av oss bruker det for å følge med på bransjen vi er en del av, og noen bruker det for å holde kontakten med venner og familie, slik det nevnes i artikkelen. Vi må bare huske på at twitter hovedsaklig er et verktøy, og at man kan bruke det på mange forskjellige måter.

Jeg har et mulig prosjekt for en av våre kunder der man er helt nødt til å ha tillatelse til å følge brukeren på twitter, og der 3-5 personer skal ha tilgang. Hvis det kan gjøres slik jeg har tenkt kan dette erstatte titusenvis av kroner i utvikling av programvare, og samtidig effektivisere hverdagen til kunden.

Tror ikke vi har utnyttet potensialet til twitter enda, det blir spennende å se hva vi kan bruke dette verktøyet til framover.

[…] Solhjell, Paul Chaffey, Sermoconsulting, Linda Fonda, Fr. Martinsen, Moldeklev om IKT i skolen og NONA. […]

[…] Jakob Arvola, Frøken Makeløs, CarlChristian, Kontrastemning, Katcho, Teknisk Beta, Hjorthen, FjoseBerg, Bård Vegard Solhjell, Paul Chaffey, Sermoconsulting, Linda Fonda, Fr. Martinsen, Moldeklev om IKT i skolen og NONA. […]

Interessant innlegg i en interessant debatt. Lærerik å følge for legfolk🙂

Btw. I det minste noen politikere ser Twitter som en god kommunikasjonskanal, og ønsker innspil til hvordan den best kan brukes.

Hadija Tajik tvitret dette skjærtorsdag:

«Jeg sitter i stua og jobber litt… eh..». Neida. Hva vil du kvitre med politikere om? (Alternativet er dette: http://tinyurl.com/ctaa9x).

Jeg svarte – og fikk svar.

For øvrig morkva er mitt tvitternavn.

[…] lot rimelig nok ikke vente på seg. En veritabel storm, ble det, som De kan lese mer om hos nettopp NONA. Jeg er helt enig i at Skjeie demonstrerte stor mangel på innsikt, men må nok tilstå at jeg […]

Heisann! Selv himlet jeg med øynene, men ble ikke særlig provosert av Skjeies Twitter-kronikk. Mitt grovt overforenklede inntrykk er at statsvitere alltid har vært trege med å anerkjenne medienes politiske betydning, og som allerede påpekt av de fleste andre i denne debatten, har professor Skjeie et svært dårlig kunnskaps-grunnlag for å si noe som helst om Twitter. Riktignok må man som fast DN-skribent skrive om mer enn det man er fagekspert på.

Jeg kan forøvrig bekrefte at jeg er kuttet som lørdagsskribent pga. kostandsinnsparinger i DN, men jeg har fortsatt mulighet til å bidra med jevne mellomrom (eller har noe som gammelmedia-mann og etter børs redaktør Trygve Aas Oslen synes er interessant).

Morsomt å lese at mitt foredrag under mediedagene i fjor provoserte.

Takk for opplysende svar. Kanskje verdt å tenke litt grundigere på hvorfor jeg lar meg provosere slik av en kronikk som Skjeies:-)

Jeg har mellomfag i statsvitenskap fra UIO selv, så burde kanskje ha innsikt i statsviteres forhold til medienes politiske innflytelse – men må innrømme at det er for lenge siden jeg studerte det til at jeg føler jeg har grunnlag for å mene så mye om det.

Må bare si at det er et skikkelig dårlig gjennomtenkt kostnadskutt fra DNs side her, utover deg er tror jeg det bare er Tellef Øgrim jeg har sett skrive til tider fornuftige ting om nye medier i kronikkspaltene der – men har ikke sett ham skrive på lenge heller. Kan levende forestille meg at Trygve har begrenset interesse for det som skjer på denne fronten, men det kan selvsagt hende at han bare har spilt djevelens advokat, som han selv har antydet, de gangene jeg har hørt ham snakke om nye medier….

Tellef Øgrim (bror) er sluttet som skribent i DN etter innsparingene. Han er nå redaktør i Ballade.

Ja hvorfor ikke kvitte seg med alle spaltister som kan noe om nett, det er vel bare å sette seg ned å vente på kronikken fra Etterbørs-redaktøren om farene ved å være Twitter-venn med kildene dine…

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
april 2009
M T W T F S S
« Mar   May »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
