NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Kristine: Nok et bevis for at bloggen min egentlig er skrevet av en mann

Posted on: 09.04.09

Unge kvinner med interesse for motebloggere og hverdagdagsbetraktninger dominerer fortsatt den svenske bloggesfæren, viser Hans Kullins nyeste BloggSverige undersøkelsen.

Reklamebilde for motene i Regent Street fra min tid i VisitBritain

Reklamebilde for motene i Regent Street fra min tid i VisitBritain

Og når jeg trekker den konklusjonen jeg gjør i overskriften, snakker jeg om min personlige medieblogg – en kjapp test med Genderanalyzer viste nemlig for en stund tilbake det var overveiende sannsynlig (65 prosent) at den var skrevet av en mann (skjønt etter at jeg fortalte nettsiden at den hadde gjettet feil ble svaret 61 prosent for at den var skrevet av en kvinne).

Tatt i betraktning av at BloggSverige undersøkelsen også viser at mannlige bloggere klart foretrekker å lese blogger om de samme temaene som meg, nemlig IT, blogging, journalistikk, media, politikk og samfunn, jeg ville bare lagt til økonomi og finans, sier det seg selv at bevisene taler mot meg.

Siden jeg var mer gravalvorlig da jeg var 18 enn hva jeg er i dag, kan jeg neppe gjemme meg bak at jeg ikke faller inn i den aldersgruppen for den typiske svenske bloggeren i undersøkelsen (16-20) heller. Men nå er dette en selvutvelgende nettundersøkelse, hvor totalt 1500 har svart, og utvalget som sådan kan godt ha innebygde skjevheter. Uansett er resultatene interessant lesning: noen som vet om, eller går med planer om, en tilsvarende undersøkelse for den norske bloggesfæren?

Les også Elisabeths og Frøken Makeløs’ tanker om hvorvidt motebloggene utgjør det norske bloggmiljøets fall. (For ordens skyld bør jeg kanskje tilføye at det er mange drivandes gode personlige norske blogger jeg liker, det er bare slik at hovedfokuset mitt ligger på medier og sånn + at jeg rent personlig ikke er veldig opptatt av mote.)

2 kommentar to "Kristine: Nok et bevis for at bloggen min egentlig er skrevet av en mann"

Takker for nevne! Jeg ble litt stolt nå.

Elisabeth: det var en god post. Jeg likte både din og Frøken Makeløs sin post veldig godt hvis jeg kan si det uten at det høres motstridende ut.

Det er et paradoks at mediene vier motebloggene så mye oppmerksomhet når det ikke er der de meningsbærende diskusjonene, som spesielt journalister, redaktører og mediesynesere er så opptatte av, foregår. Og når jeg skriver meningsbærende mener jeg like mye mer ‘personlige’ diskusjoner som den i etterkant av at Virrvarr skrev om det å være psykotisk, som samfunns- og mediedebatt.

Samtidig er det også forståelig at massemedier vier motebloggene mye oppmerksomhet fordi det er de som virkelig har synliggjort at blogging er et massefenomen i Norge, men her viser mediene bare at de ikke fatter hvorfor en nisjeblogg med 100 lesere, f.eks opinionsdannere innen en nisje eller de som er berørte av et gitt tema som f.eks det jeg nevte fra Virrvarr her, ofte kan være mye viktigere for samfunnsutviklingen enn en blogg med 100,000 vilkårlige lesere… Kjenner at jeg bør ta meg sammen å få blogget noe om det snart, kanskje…

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
april 2009
M T W T F S S
« Mar   May »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
