NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Netthodene kommer

Posted on: 28.04.09

Så langt denne uken har NRK, VG Multimedia, Idé og produksjonsbyrået Steam, Budstikka og ABC Nyheter meldt seg inn som bedriftsmedlemmer i NONA – og, ja: det er fortsatt bare tirsdag morgen.

Hva skal man si? Utover: så gøy! Vi har med ett kommet ganske langt fra den spede starten for et år siden. Til det første møtet i det som da bare het nettforum inviterte vi 30+ nettentusiaster fra forskjellige redaksjoner og utenfor – journalister, bloggere, nettutviklere, borgerjournalister, akademikere osv – for å få innspill til hva et slikt forum burde fokusere på (referatet er her).

Grunntanken Helge og jeg hadde da vi dro i gang forumet var at frimodig utveksling av ideer og kunnskaper er nøkkelen til medienes vekst og kvalitative utvikling. Vi lever vi i en tid med enorm teknologisk utvikling. Men på grunn av det daglige deadlinerushet, journalistisk kultur som dikterer at kompetanseutveksling med aktører utenfor mediehusets egne vegger oppleves som vanskelig osv, begrenser mediene ofte sine egne muligheter til å utnytte dette.

I tillegg gjorde utsiktene til tøffe effektiviseringstider i fjor høst at vi følte det ekstra viktig å ha et uavhengig forum for kompetanseutveksling og felles inspirasjon, som ikke er knyttet opp mot utsatte budsjettposter, og vi dannet NONA 2. desember i fjor.

Det finnes mange flinke nettfolk her til lands, både i enkelte redaksjoner, og utenfor mediebransjen. Men i sistnevnte bransje blir de lett litt isolerte i egen redaksjon, og møtene vi har hatt så langt har vist at det ligger en enorm verdi bare i å skape et forum hvor man også har muligheten til å gjøre noe så elementært som å snakke sammen – utveksle erfaringer og ideer.

Eller som Dag Otter Johansen skrev da Budstikka meldte seg inn i går: «Jeg ser muligheten her på en enkel måte å stimulere interessen for nettjournalistikk, slik at de som er interesserte – helt uavhengig av hvilken redaksjonell avdeling de jobber i – kan få nødvendig innsikt i den medieutviklingen som pågår.»

Nå snakker jeg mye om mediebransjen her, utgangspunktet mitt i fjor var helt klart at det er de som trenger et slikt forum mest. Jeg tenkte at PR- og markedsføringsbransjen klarer deg selv.

Jeg vet ikke helt hvor jeg tok det fra, for jeg har jo jobbet i PR-bransjen selv, både som presseansvarlig i Visit Britain og som foredragsholder hentet inn for å gi innføringer i sosiale medier, og vet at kunnskap om nye medier er ujevnt fordelt også der.

I Danmark er vår søsterorganisasjon DONA et nettverk for alle som jobber med nettmedier, også mange PR-, Informasjons- og Markedsføringsfolk, og jeg håper NONA kanskje vil favne bredere etter hvert. I skrivende stund drives NONA fortsatt av et interimstyre, og det er fullt mulig styresammensetningen vil se annerledes ut etter vårt første ordinære årsmøte til høsten.

Samtidig har vi allerede en god del individuelle medlemmer som sitter på masse spennende og variert kompetanse – og ikke nødvendigvis jobber i mediebransjen i det hele tatt. Det er også veldig verdifullt. Jeg håper vi kan bidra til å utvide debatten rundt nettfremtiden også om en følge av det. Jeg synes Virrvarr har helt rett når hun sier følgende i sin glimrende bloggpost om nettdebatt:

Når journalister og medievitere snakker om nettdebatten, snakker de egentlig om avisenes kommentarfelter. Og ja, hvordan sørge for et godt kommentarfelt under artiklene i de store avisene er en utfordring, men du kan ikke sette likhetstegn mellom aviskommentarfeltene og nettdebatten som helhet.

Da hopper du bukk over en bloggehær, en twitterskare, to tonn epostlister, Irc-kanaler, forum og små diskusjonssamfunn. Når jeg er vitne til folk som skal diskutere nettdebatten, men som bare snakker om «fæle kommentarer under artikler i Aftenposten», tenker jeg at: «Ok. Du kjenner ikke Internet. Du tar utgangspunkt i det alle som besøker en nettavis ser, ikke noe mer.»

Som mangeårig blogger selv vet jeg at bloggere ofte sitter på mye verdifull kompetanse når det gjelder å bruke det sosiale nettet, en kompetanse som det ikke alltid er intuitivt for journalister og markedsførerer å se verdien i, men som jeg tror vil bli avgjørende for alle som jobber i kommunikasjonsbransjen i tiden fremover.

Oppsummert, for å sitere en kommentar jeg skrev på Jarle Pettersons post «Nettet erklærer papiravisene krig«, hvor tittelen på denne posten, «Netthodene kommer», også er hentet fra:

«Det finnes fantastisk mange muligheter på nett til å forbedre journalistikken og utvide samfunnsdebatten – og det er disse vi ønsker å løfte frem med NONA…

«Det skader vel heller ikke å gå til rette med dinosaurene som motsetter seg alt nytt for enhver pris. Og det er på ingen måte noe utrykk for at papirjournalister ikke er velkommen i NONA, tvert i mot: nettet berører oss all, ikke pga teknologien i seg selv men pga hva den setter oss i stand til å gjøre, uansett om vi researcher en sak for papir, nett eller TV/radio. Men det må være lov å kalle en spade en spade: f.eks når noen så tydelig snakker i store bokstaver om noe de ikke kan, som Hege Skjeie…»

Skjønt det blir selvsagt for snevert å innskrenke nettets muligheter til bare å gjelde journalistikken, vi ser mer og mer at nettet fører til gjennomgripende endringer for alle som har noe å selge og/eller formidle. Det være seg budskap eller nyheter; journalistikk, politikk eller produkter som f.eks musikk

Oppdatert 15:00: Og da har også Fredriksstad Blad, Institutt for Journalistikk (IJ), Espen Andersen og Urke meldt seg inn i NONA. Beklager tidslaps fra innmelding til oppdatering her, men forretningsfører Krumsvik melder innmeldingene fortløpende på Twitter.

5 kommentar to "Netthodene kommer"

Jeg har bedt om at f-b.no meldes inn via Twitter i dag, så legg Fredriksstad Blad til listen.

I kraft av min alder var/er (stryk det som ikke passer) vel jeg en «dinosaur». Men gjennom studiet i flermedial ledelse har jeg fått åpnet øynene for en kjempespennende verden. Det er utrolig artig å følge med. Jeg gir min applaus til innlegget!

Geir: svart deg via DM på Twitter:-)

Morten: begrepet «dinosaur» har kommet til beskrive, i alle fall slik det gjerne brukes i bloggesfæren, alle som står for bakstreverske holdniger og nekter å ta innover at verden har endret seg. Det har ingenting med alder å gjøre slik jeg ser det. Jeg har i det minste møtt dinosaurer i alle aldersgrupper og synes rent personlig at det ofte er liten sammenheng mellom mental og fysisk alder.

[…] Norge har journalister organiserat sig  i nätverket NONA och fler hänger på. Det säger mig att det inte är en trend utan en […]

[…] papiravisene krig 11. april, skriver jeg om NONA, det nye nettverket for mediale netthoder (også omtalt hos dem 28. […]

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
april 2009
M T W T F S S
« Mar   May »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
