NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Dorte Toft lager podcastshow av Stein Baggers løgner

Posted on: 11.05.09

Jeg er litt lei meg for at jeg ikke fikk med meg Dorte Tofts fordrag under helgens Mediedager i Bergen.

Jeg synes hun står for noe av den mest nyskapende nettjournalistikken i Skandinavia i dag, og måten hun brukte bloggen sin til det som endte i den spektakulære avsløringen av Stein Bagger og IT Factory skandalen, viser virkelig bloggens potensiale som et verktøy i journalistikkens tjeneste. Derfor valgte jeg også å skrive om arbeidet hennes på Ada Lovelace Day i mars – og oppdaget til min glede i etterkant at Trine Maria Kristensen og Kim Bach også gjorde det.

Via Kim Elmose, leder i vår danske søsterorganisasjon DONA, ser jeg nå at Toft har lagt ut ut fire podcast intervjuer med blant annet Stein Bagger i forbindelse med IT Factory boken Bedrag, som hun har skrevet sammen med Henrik Tüchsen.

«La det være en enkel inspirasjon til andre journalister om hvordan nettet – her trenger du ikke en blogg – kan brukes til dokumentasjon, som ikke bare er skriftelig. Det her [podcastintervjuene] gir et godt inntrykk av – klarere enn atskillige artikler – hvor veltalende og selvsikker Stein Bagger kunne lyde, selv når han var presset,» skriver Kim.

Les også danske Journalistens glimrende featuresak om Dorte Tofts sjansespill.

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
mai 2009
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
