NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Netthode på Twitter-konferanse

Posted on: 24.05.09

Vi var tilstede da Englands medie-Twitterati møttes til diskusjon om hvordan mikrobloggingstjenesten endrer journalistikkens vilkår.

NONA i London: En Twitter-konferanse er ikke helt som andre konferanser. Den mest overdøvende lyden er kanskje den av hundrevis av fingre som taster ivrig på mobiltelefon eller bærbar PC, mens deltagerne tilsynelatende vier vel så mye oppmerksomheten til egne dataskjermer og forsøk på å finne ut hvilke Twitter-venner som er tilstede, som til det som skjer på podiet. Med andre ord er det en overhengende fare for at hele salen sporenstreks ville blitt bortvist fra NJs landsmøte.

PaulBTweet
PaulBTweet2

Den fullbookede Media140 konferansen 20. mai tiltrakk seg nemlig en ikke ubetydelig andel av Londons medietvitrere og kunne skilte med paneldeltagere blant annet fra BBC, The Guardian, Reuters og Techchrunch.

På agendaen stod spørsmål som hvor mye Twitter og mikroblogging ville endre måten nyhetsorganisasjoner finner kilder til nyhetskilder globalt; hvordan sosiale medier og mikroblogging endrer måten lokalmedier finner kilder og rapporterer nyheter – og kan en Twitter-oppdatering på 140 tegn egentlig kalles journalistikk?

Twitter ABC for journalister
Pat Kane åpnet dagen med et nyttig overblikk over hvordan Twitter kan hjelpe tradisjonell journalistikk.

1. Nyhetsbeite-/ nisjejournalistikk (innholdssøk, geolocation)
2. Tidlig varsel om nyheter/begivenheter
3. Innhold og reportasje i Sanntid
4. Sporbare kilder til saker og intervjuer
5. Be om hjelp fra publikum
6. Promoteringsverktøy (markedsfør innhold)
7. Ekspertisearkiv

Essensielt kan Twitter hjelpe journalister å spore kilder, øyenvitner og intervjuobjekter. Det er av natur en sosial tjeneste, noe som gir journalister nye muligheter til å følge opp nyheter og berike den klassiske journalistiske prosessen.

Kane, som var en av grunnleggerne av avisen Sunday Herald i Skottland, sa han var spesielt nysgjerrig på hvilke muligheter sosiale medier som Twitter gir til å bevege oss bort fra churnalism.

– Da jeg jobbet i media på slutten av 90-tallet var minst 50 prosent av sakene våre pressemeldinger eller stoff som på andre måter var initiert av PR-folk, sa han.

I forhold til lokaljournalistikk sa Joanna Geary, tidligere utviklingsredaktør i Birmingham Post, at Twitter er en måte å finne lokalesamfunnet ditt på nett og omgåes dem på.

Twitter vil overleve medias atomvinter
Dagens mest hardtslående kommentar kom fra TechChrunch Europes Mike Butcher.

– Twitter er en kakerlakk i medias atomvinter, sa han. Kakerlakker skal som kjent ha overlevd atomprøvesprengninger i Nevada.

Den tidligere journalisten, som i dag er blant drivkreftene bak en av verdens mest profilerte teknologiblogger, forklarte at han møtte litt uforberedt til Media140 fordi han nettopp hadde hjulpet til å få ut en sak av potensielt stor politisk betydning. Saken var basert på en tvitring fra en Twitter-profil som ga seg ut for å tilhøre Nick Brown, regnet som en av Gordon Browns nærmeste rådgivere.

– Tok du deg bryet med å ringe ham for å verifisere historien?, spurte Bill Thompson, journalistikkforeleser ved City University og teknologiskribent.

– Det er faktisk et veldig godt spørsmål, ting skjer så fort nå om dagen, blogger er ikke nødvendigvis der du vil finne all verifiseringen og faktasjekkingen, svarte Butcher. Og i denne saken viste det seg å være fatalt. Nick Browns kontor avviste nemlig i etterkant å ha noe som helst med nevnte Twitter-konto og gjøre, og TechCrunch’ lesere mente teknologibloggen burde lukta lunta lang vei.

Troverdighet eller hastighet?
– Det er et aspekt her av bare å hoppe inn, bli skitten og få ting ut så fort som overhodet mulig på en grei måte. Jeg tror at når alt kommer til alt vil folk som følger meg på Twitter faktasjekke rompa mi, de er mine redaktører, sa Butcher til de fremmøtte på Media140.

Utsagnet ble latterliggjort av Darren Waters, BBCs teknologiredaktør. Han mente at hvis Butcher ba publikummet sitt om å være hans redaktører kunne han jo likesågodt be de skrive alt innholdet også.

– Poenget mitt er at du må tenke på publikum først. Hvis de stoler på at du har 100 prosent rett hele tiden har du ikke råd til å senke standardene, visse publikum vil ikke tolerere dette, sa Waters.

Butcher parerte med at TehchCrunch er en teknologiblogg og har ett helt annet publikum enn BBC. Se også Telegraphs’ Kate Day blogg om Media140: Sannhet vs Hastighet?

Er Twitter journalistikk?
Dagens utsagn om at Twitter ikke må forveksles med journalistikk kom fra nettredaktør i Sky News, Jon Gripton, som riktignok har sørget for at nyhetskanalen har utnevnt sin egen Twitter-korrespondent.

– En historie på 140 tegn er ikke journalistikk, fastslo han til allmenn buing fra salen. Han ble raskt imøtegått av BBCs Darren Waters som mente det absolutt hadde vært en nyhetssak hvis for eksempel Alistair Campbell, Tony Blairs tidligere spindoktor, hadde tvitret at Bair løy om Irak krigen.

– La oss ikke bli distrahert av plattformen, sa Waters, som mente det var mye lettere å finne de viktige folkene å følge på Twitter når man er nisjejournalist som han selv.

Bill Thompson, som så ut til å nyte rollen som politisk ukorrekt i møte med et publikum med en betydelig andel teknologievangelister, gikk i rette med tanken om at Twitter bare var et slags nyhetsbyrå a la Reuters. Han sa det ikke handlet om Twitter som sådan men om nyheter i sanntid, og sammenlignet for sikkerhets skyld journalister som så tjenensten som noe som bare var der for å tjene deres behov med parasitter.

Parasitter, kjendiser eller parasittiske kjendiser?
Ergo faller vel kanskje journalistikkforeleser Paul Bradshaws tanke om at journalister i dag også er ansvarlige for å spre sakene sine på nett, og å organisere brukere til å dekke begivenheter for dem, under «parasitt-banneret». Du kan lese mer om Bradshaws tanker om hvordan journalister bør bruke nettet i dette intervjuet jeg gjorde med han tidligere i vår.

– Jeg lurer på om ikke BBC journalister, som Robert Peston (les mer om ham her), kommer til å operere mer som rockestjerner i fremtiden. Nettutviklingen har kastet opp folk som er veldig flinke til å operere i dette miljøet [på nett]. Jeg tror vi begynner å nærme oss det punktet hvor en redaktør vil se på jobbsøkere og tenke at «ok, denne personen har en blogg, mens denne ikke har det og ikke egentlig skjønner hva som skjer», sa Mike Butcher.

Vi er vel kanskje ikke helt der i Norge ennå? Som jeg ser det, begynte blogging først å ta av blant norske journalister i fjor, og Twitter har bare tatt av siden ca. årsskiftet, men hvem vet? For min del ga i alle fall Media140 mye å tenke på, for ikke å snakke om at det var hyggelig å møte mange Twitter-venner for første gang i det virkelige livet. De var ikke alltid helt som jeg hadde trodd de var, skjønt absolutt like hyggelige i det virkelige livet som på nett. Men det er nesten en post i seg selv….

I panelet på bildet: Joanna Geary, Christian Payne, Paul Bradshaw, Simon Grice

I panelet på bildet: Joanna Geary, Christian Payne, Paul Bradshaw, Simon Grice

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
mai 2009
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
%d bloggers like this: