NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Blogg.no krevde 1,- for pålogging: dumt trekk

Posted on: 25.05.09

Ida Wulff skriver at hun fikk seg en støkk da hun skulle logge seg på bloggen sin i går morges og fikk beskjed om at det kostet en krone per pålogging (via @bjarteb).

Nå vet jeg ikke nok om aldersfordelingen til Blogg.no‘s brukere, men jeg tipper det er mange unge som bruker tjenesten og slett ikke var forberedt, eller spesielt lystne, på å betale for noe de hadde trodd var gratis.

Wulff rapporterer at Blogg.no siden trakk den nye betalingsmodellen tilbake. Jeg nevner det her fordi posten hennes tiltrakk seg en interessant diskusjon om hvorvidt bloggeplattformer bør være gratis i kommentarfeltet. Slik jeg ser det er noe av hovedproblemet med Blogg.no’s forsøk på å ta betalt 1) at det hadde tilbakevirkende kraft og 2) en slags kontantkort ordning, hvor man tar betalt for bruk, fungerer dårlig for en tjeneste brukerne gjerne legger så mange timer bare i å fikle med og får en så sterk eierskapsfølelse til.

Jeg har min personlige blogg Six Apart eide Typepad og betaler en fastpris (ca. 50 kroner i måneden) for det, noe jeg synes er en grei deal. Hadde jeg begynt å blogge i dag ville jeg kanskje valgt WordPress, men gratisversjonen av WordPress (.com) har enkelte begrensninger Typepad ikke har. Generelt synes jeg det er helt greit å betale en fastpris for en bloggeplattform hvis du på forhånd vet at tjenesten koster penger og synes den er verdt det. Jeg synes også det er helt greit at bloggeplattformer tar seg betalt for ekstratjenester og mer avansert funksjonalitet. Men jeg ville fått bakoversveis hvis jeg hadde fått beskjed om at det plutselig kostet penger per WordPress- eller Typepad pålogging – uansett om det bare var per PC eller nettverk jeg brukte til å logge meg på.

13 kommentar to "Blogg.no krevde 1,- for pålogging: dumt trekk"

Jøss! Det var da en elendig plan i utgangspunktet av blogg.no.

Selv om man bare hadde logget seg på én gang pr dag ville det jo blitt dyrere enn å ha sitt eget domene og hoste sin egen blogg.:-/ Og det er jo opplagt at kidsa på blogg.no fort hadde kommet til å bytte plattform om det der hadde fortsatt.

Ellers høres det ut som om Typepad er langt dyrere enn den oppgraderte versjonen av WordPress:

http://support.wordpress.com/upgrades/

Men skal man først begynne å oppgradere og betale for det er det nok billigere å hoste wordpress selv.

Tror det var smart av blogg.no å gå tilbake på dette ja. Bloggsamfunnet jeg driver (iPublish) hadde en dobling av nyregistrerte bloggere kontra en vanlig dag.

Tja, må innrømme at jeg ikke har sammenlignet pris for WordPress.com oppgraderinger og Typepad inngående, men jeg lurer på å flyttte denne bloggen over på WordPress.org – vi eier domenet vi vil bruke, men må bare sette av tid til å flytte.

For min del er vel poenget med Typepad at jeg har blogget der siden 2005, jeg trives der, synes prisen er grei (den har ikke endret seg siden jeg begynte å blogge der) og er masse bryderi å flytte den liksom. Dessuten liker jeg at en del av kundeservice folka på Typepad har egen blogg, dvs et eget ansikt på nett:-) Pris er ikke alt, sammenlignet med Blogger ga Typepad veldig god funksjonalitet i 2005 og var enkelt og intuitivt.

Men WordPress er mye enklere for gruppeblogg, og er uansett interessant også å teste ut flere bloggeplattformer. Blogger liker jeg ikke, men den er det ganske lenge siden jeg har vært inne på. Blogg.no har jeg aldri prøvd, har jobbet i Drupal (deilig som journalist i forhold til andre content management systemer) + har en ambisjon om å prøve Moveable Type (også Six Apart, eller har vært det).

En dobling? Har du sett! Lønner seg ikke å ta seg betalt av for mye av alle tjenestene. Tjener de for lite må de vel tenke ut en ny strategi.

[…] (Kommentar fra Thomas Moen på bloggen “Netthoder”) […]

Pussig utprøving av forretningsmodell, men faren er nok stor for at brukerne raskt vil rømme til en annen plattform. Nå er du ikke sikret fast pris hos TypePad heller, for leverandøren har tatt et forbehold om båndbreddeforbruk.

(Publiseringsgrensesnittet til TypePad har også blitt betydelig endret de siste årene, så jeg er faktisk på leting etter en ny leverandør ettersom jeg ikke har tid til å kode om designet mitt bare fordi leverandøren gjør endringer.)

På den annen side: markedet for gratis blogger er det ganske lenge siden jeg hadde et forhold til. Leverandørene må ha en eller annen inntekt, og da foretrekker jeg å slippe å få tredd diverse forretningsmodeller ned over bloggene mine.

Jeg droppet blogg.no og gikk over til wordpress. Ikke for at det er så mye penger, men av prinsipp. Jeg er ikke så hekta på blogging at jeg orker å betale for det.

Kristin: WP anno 2005 var ikke rare greiene, nei. Å flytte bilder er uansett noe herk. Selv om man hoster (finnes det ikke et bedre norsk ord?) sin egen blogg kan det være noe herk om man bytter server.

WP.com har sine ulemper, men de er veldig flinke på kundesupporten sin her.

Blogger skal ha for at de er en veldig grei startblogg og gir en mange muligheter i forhold til hacks, men det er i utgangspunktet et mye «simplere» bloggsystem enn hva WordPress.com er. Jeg startet på blogspot/Blogger, men flyttet til WP i 2006 fordi Blogger hadde store problemer med systemet sitt da de la om til den nye versjonen.

Når man har gratis blogg må man uansett regne med noen ulemper i brukeravtalen. Man får sjelden både i pose og i sekk.

Dersom man i utgangspunktet driver en gratis bloggtjeneste er det motvisende å plutselig begynne å ta betalt for tjenesten uten å informere sine brukere. Dumt valg.

jeg hadde blogg på blogg.no før. Og det er ingen aldersgrense der. Og jeg skal innrømme at jeg ble glad for at jeg byttet over til wordress da jeg fant ut at det kostet 1,- kr😛

Uten at jeg har satt meg inn i brukeravtalen til Blogg.no, så synes jeg dette høres litt merkelig ut – at de bare kan slenge på betalingskrav uten videre. Det må da være et krav at de i alle fall skal advare brukerne, og gi dem tid til å vurdere om de ønsker å fortsette med et slikt system, eller bytte.

Nå er det vel ikke akkurat et problem å få ungdommen til å betale for ting – bare se på antall mobilringetoner og annet mobil-abonnements-stasj de slenger ut penger på.

Jeg tror dog at det lønner seg å informere grundig, og forklare årsakene til at man velger å gjøre som man gjør. Hadde blogg.no håndtert dette annerledes, og ikke bare tredd det ned over hodet på brukerne (slik det virker utifra det jeg har lest), så ville neppe dette ført til en brukerflukt.

Betaling per innlogging? Duh…da høres det mer riktig ut å ta betalt per innlegg (post), men det er like dumt. Det mest grunnleggende bør være gratis, så får man heller, som andre har vært inne på, ta betalt for ekstra tjenester, mer lagringsplass, mer funksjonalitet, slippe å se reklame, dometilknytning m.m.

Jeg har selv blogget på både typepad.com og wordpress.com, både med og uten domene, og har mer enn gjerne betalt for funskjonalitet ut over basic, og har vel alltid følt at prisen har stått i forhold til det man får.

Det er umulig å få både i pose og sekk før man gjør alt selv, på egen server…ikke at jeg gjør det; jeg er ikke helt enig med, men godtar likevel de begrensningene som wordpress og/eller typepad setter på bloggene mine. Er jeg ikke fornøyd, finner jeg noe annet. Squarespace er også et alternativ, om enn noe dyrt.

Jeg synes det særeste er at de ville ta betalt pr innlogging. Jeg ville (hvis jeg ikke var omgitt av snille nerder) betalt for hosting av bloggen. Jeg ville (hvis jeg ikke var gift med en interaksjonsdesigner) betalt noen for å kode nytt utseende til bloggen for meg. Både serverplass og kodejobb er reelle tjenester der du faktisk betaler for teknologibruk eller noens arbeidstimer.

Å betale for hver innlogging er som å betale hvor hvert enkelt søk, hvert innlegg, en slags veiavgift på nettet. Jeg skjønner godt det ble baluba.

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
mai 2009
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
