NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Twitter: et perfekt verktøy for å nå journalister

Posted on: 07.06.09

I ”gamle dager” het det seg at å starte et politisk parti var den ”enkle” måten å tiltrekke seg medias oppmerksomhet. I dag holder det visstnok med en Twitter-profil.

Nei, jeg tenker ikke på DNs lørdagsoppslag om Pressekvitter, forbilledlig plukket fra hverandre av Martin Grüner Larsen. Det er snarere IJs seminar om hvorvidt årets valgkamp kan vinnes med sosiale medier jeg har i tankene.

Massemedienes ”sosiale-medier-yndling”?
– Jeg og mange kolleger bruker Twitter bevisst til å nå journalister, som en måte å selge sakene våre på, sa Arbeiderpartiets Hadia Tajik under foredraget sitt i VG Auditoriet fredag – og det slo meg at her ligger kanskje forklaringen på hvorfor jeg følger så få norske politikere på Twitter.

2008-11-25-marketer_0

Hun presisert at det ”få vanlige folk” på Twitter, men nok av journalister, politikere og bloggere der – og at hun alltid var seg bevisst medias potensielle søkelys:

IntervjuTweet

Når det gjaldt de mye omtalte YouTube videoene sine, var Tajik også her mest opptatt av effekten de hadde i tradisjonelle medier:

– Hvis man ser på det i et tradisjonelle medier perspektiv så har jo disse videone åpnet dørene til massemedier som Aftenposten, hos Grosvold, til TV-debatter osv. for en ung og relativt ukjent kvinnelig politiker, sa Tajik.

I rettferdighetens navn trakk hun også frem hvordan mikrobloggingstjenesten ga velgere muligheten til å stille henne til veggs når hun liret av seg vage politiske floskler.

Endrer journalister og politikere
Etter å ha hørt Tajik kunne en kjapp konklusjon på hvordan sosiale medier påvirker journalistikken være at de gir mediene et godt tilfang av lettvinte saker på nyhetsfattige dager.

I tilfellet Twitter forteller engelske journalistvenner meg at det også er bra for nettrafikken – at Twitter rett og slett en trafikkdriver på linje med sex, pupper og porno – så hadde den nå bare vært på nett, kunne DNs sak om Pressekvitter kanskje blitt en real klikkvinner.

Geir Arne Bore, sjefsredaktør i Drammens Tidende, hadde et litt annet perspektiv på det hele. Han startet foredraget sitt med kategorisk å avise både at årets stortingsvalg vinnes i sosiale medier og at sosiale medier utgjør en ukontrollerbar trussel for medier og andre.

VampusTweet copy

Han kom med fem påstander om hvordan sosiale medier preger politikk og media:

1) Sosiale medier gjør det lettere å nå målene våre. Det er viktig for DT og bør være det for politikerne også. Folk skal vite hvem vi er og vi skal gjøre oss tilgjengelige.

2) Sosiale medier forsterker symbiosen mellom politikere og medier: alle kan publisere, men ikke alle har slagkraft.

3) Sosiale medier er viktig tilskudd til de andre kanalene.

4) Kilde til dialog og kildepleie, til informasjon inn og til distribusjon ut

5) Dialogen i sosiale medier vil forandre politikere og journalister: de senker terskelen, gjør at vi kommer nærmere leserne og gir samtale

– Ubegripelig at ikke flere politikere blogger
Heller ikke vår bloggende kunnskapsminister trodde sosiale medier ville avgjøre årets valg.

– God politikk og gode politikere må ligge i bunn. Det er politikken som skal vinne valget. Organisering har alltid spilt en viktig rolle i en vellykket valgkampstrategi, kanal er underordnet, sa han i en god presentasjon med amerikanske overtoner:

SolhjellTweet

– Jeg tror sosiale medier har potensiale til å virke demokratiserende, sa Solhjell, og la til at han syntes det var helt ubegriperlig hvorfor ikke flere norske politikere blogger.

– Det gir deg muligheten til å skrive om hva du er opptatt av, når du vil og på den måten du vil. Blogging er en veldig fin måte for meg å utvide det jeg snakker om. Jeg har mye autoritet på utdanning, men på bloggen kan jeg skrive om andre ting jeg er interessert i også, sa Solhjell, som helt klart er den norske stortingspolitikeren jeg synes bruker sosiale medier mest effektivt.

Jeg skal villig innrømme at jeg ikke følger norske politikerblogger veldig nøye, men Solhjell er en av to-tre toppolitikere jeg synes det er interessant å følge på nett – til tross for at det aldri ville falt meg inn å stemme SV. De andre to er Labours Tom Watson og Moderatarnas Carl Bildt.

Men skal vi tro Solhjells tese om mediefremtiden, bør vi kanskje forberede oss på en ny generasjon politikere som skjønner å bruke sosiale medier for hva de er verdt. Jeg er helt enig i at sosiale medier på sikt vil forme måten vi kommuniserer på, som jeg har blogget om her, men venter i spenning på at flere politikere omsider knekker nettkoden….

HogrimTweet

OysteinTweet

Var dette nyttig? Jeg ville tvitret mer selv underveis hvis det ikke hadde vært for datatrøbbel. Jeg fant ikke andre referater fra seminaret i farta (men slitt med både PC og mobil sist uke så ikke vært mye på nett) og tenkte dermed det var greit å skrive opp mine egne notater og inntrykk her. Jeg har oppsummert det jeg bet meg merke i fra Jodi Williams’ foredrag på engelsk her.

1 Response to "Twitter: et perfekt verktøy for å nå journalister"

Ikke om artikklelen, men screenshotene fra twitter. Fint om dere kan poste de uten å resize. Får vondt i øynene av å lese dårlig skalert tekst.

Andreas

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
juni 2009
M T W T F S S
« May   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
%d bloggers like this: