NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Agurkjournalistikk 2.0

Posted on: 01.07.09

Vi går tilbake til agurkjournalistikkens røtter og gir deg nettvarianten av agurknytt hele denne måneden.

Først bør det kanskje sies at det slett ikke bare kommer til å være såkalte agurksaker her i sommer – vi kommer også til å bringe en del dyptpløyende bloggposter – og deretter at det ikke nødvendigvis er noe som tilsier at agurknytt ikke kan være dyptpløyende.

Bildet er hentet fra <a href="http://www.flickr.com/photos/ian-s/988830459/in/photostream/">Ian-S Flickr-stream</a>, brukt her under en CC-lisens

Bildet er hentet fra Ian-S Flickr-stream, brukt her under en CC-lisens

For å forklare den tilsynelatende motsigelsen, la meg gå tilbake til agurkjournalistikkens opprinnelse. Jeg skal ærlig innrømme at da jeg gikk på videregående syntes jeg lokalavisas førstesideoppslag om jordebærpriser rundt ferietider illustrerte lavmålet i norsk journalistikk. Jeg husker mange engasjerte samtaler om hvordan dette beviste norsk presses manglende evne til å sette søkelys på det vesentlige; til å beskrive viktige trender og avdekke strukturelle skjevheter og dobbeltmoral.

Men da jeg begynte å jobbe som mediejournalist gikk det fort opp for meg at disse tankene rundt journalistikk og jordebærpriser var helt på bærtur. Lokalavisene mine, Drammens Tidende og nå nedlagte Fremtiden, var hypermoderne på 90-tallet. De bedrev det mange mediesynsere mener er selve løsningen på mediebransjens utfordringer, noe medieselskap internasjonalt kappes om å få til: de var hyperlokale.

Jeg vokste opp i landbrukskommunen Lier, og jordebær-, så vel som agurkpriser – og her vi ved kjernen i agurkjournalistikkens opprinnelse – var viktig for mange av kommunens næringsdrivende, og til syvende og sist for kommunens skatteinntekter, budsjetter, velferdsgoder – ja, kanskje for hjemmehjelpsordningen til min avdøde bestemor for alt jeg vet.

Når sant skal sies fikk jeg øynene opp for råvareprisenes betydning allerede da jeg i en kort periode jobbet som økonomijournalist i London. Skjønt det gikk mest i gull og olje, jeg koblet ikke dette opp mot jordebær- og agurkpriser på det stadiet, men det er en annen historie.

Poenget mitt, og jeg tror jeg må ha fått et lettere heteslag siden det har tatt meg så mange avsnitt å komme frem til det, er at det lett kan straffe seg å kimse av god gammeldags agurkjournalistikk og at det kanskje kan være mer nyttig å se på hvordan gjøre den relevant i nettalderen.

Hvordan lage agurkjournalistikk 2.0?

Også dette bildet er hentet fra Ian-S Flickr stream, se lenke i forrige bildetekst

Også dette bildet er hentet fra Ian-S Flickr stream, se lenke i forrige bildetekst

Til syvende og sist dreier det om hvordan være hyperlokale i forhold til målgruppen sin tror nå jeg, og siden så mange av dere er lettest å få tak i, lettest å følge med på hva leser og jobber med på Twitter gir vel svaret seg selv? Med andre ord er det duket for mange mer eller mindre dyptpløyende Twitter-saker her denne sommeren;-)

Oppdatert 2/7-09 08:55: I etterrettelighetens navn bør vi vel kanskje påpeke at vi slo et slag for denne typen «hyperlokal» journalistikk allerede for et par ukers siden, med saken om DT og Coveritlive.

Og så kan vi selvsagt diskutere hvorfor det som går for å være agurkjournalistikk i dag har fjernet seg så langt fra røttene, noen vil si har blitt direkte meningsløs, andre har opphøyet det meningsløse til en kunst i seg selv. Her er jeg på tynn grunn, jeg aner ikke hvorfor det er blitt slik, men med årene har jeg fått mer og mer til overs for god gammeldags agurkjournalistikk, i den opprinnelige betydningen av begrepet.

Send oss gjerne tips på DM til @Netthoder (vi følger stortsett alle personer tilbake som forteller oss hvem de er. Hvis vi ikke følger tilbake er det stortsett fordi det er snakk om et produkt eller fordi vi ikke har skjønt hvem du er utfra Twitter-profilen) eller netthoder at gmail dot com

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
juli 2009
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
