NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Michael Jackson-dekningens anatomi

Posted on: 14.07.09

Hva kan vi lære av hvordan popkongens død ble dekket?

Ja, jeg vet at mange klager over at mediene har dekket Michael Jacksons dødsfall opp og ned og i mente – jeg ville kanskje vært enig hvis det ikke var for at jeg stortsett får nyhetene mine via RSS eller Twitter og dermed har filtrert bort svært mye av Jackson-dekningen – men som journalist synes jeg det er spennende å se på hva dekningen forteller oss både om endringer i nyhetsbransjen og i medievaner. Nå er dette en av disse nyhetshendelsene som skaper så mye interesse at dekningen av den også har blitt analysert opp og ned i og i mente – iallefall internasjonalt – så jeg skal ikke dvele ved temaet altfor lenge, bare trekke frem noen av de analysene jeg syntes har vært mest interessante (med fare for at jeg sikkert ikke har lest alt som har vært skrevet om emnet).

Jack Lail har en interessant og morsom post hvor han bla lenker til Danny Doyers gode kronologi over hvilke aktører som skrev om dødsfallet først (via Anders Hofseth på Twitter). Nå skal jeg ikke prøve å påstå at mine egne medievaner, eller medievanene til Lails lesere, er representative for befolkningen som helhet, men det er også interessant å se på resultatene av den uformelle leserundersøkelsen han har laget over hvor folk leste om Jaksons dødsfall først (for min del var jeg takknemlig over å være på vei til å holde en workshop om sosiale medier da jeg så noen tvitre om saken i morgentimene den dagen).

Kampanje skriver i dag at popstjernens dødsfall har gitt gode resultater for papiravisene til VG og Dagbladet, mens The Guardians leserredaktør skriver at de hadde en god trafikkøkning på nett i kjølevann av saken – til tross for at Jackson døde på et særdeles ubeleilig tidspunkt for britiske papiraviser.

Mark Lawson reiser noen betimelige sprøsmål i Chronicle of a Death Oversold. The Daily Mail’s How Michael Jackson’s death shut down Twitter, brought chaos to Google… and ‘killed off’ Jeff Goldblum er en av de sakene jeg har sett delt mest på Twitter, men en av favorittformuleringene mine kommer fra tidligere redaktør for Daily Telegraph Online, Richard Burton (som jeg for ordens skyld har jobbet for en kort periode). Det er er gøy å se en som har jobbet i bransjen så lenge, og underviser i faget, gå gjennom kronologien i dekningen, jeg likte spesielt følgende observasjon: By this time the Telegraph were rewriting the style book on attribution with an intro that announced he was dead, according to showbiz site TMZ, the LA Times, AP, the BBC and PA. Back well covered then, chaps…

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
juli 2009
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
