NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Marerittdager for Twitter

Posted on: 16.07.09

Å lese om egne hemmelige forretningsplaner hos en av verdens mest innflytelsesrike teknologiblogger kan neppe ha vært spesielt hyggelig for Twitters sjefer. Historien gir oss likefullt innsikt i brytningstiden journalistikken befinner seg i.

Tirsdag kunngjorde Techcrunch at en hacker hadde kontaktet teknlogibloggen med tilbud om tilgang til hundrevis av konfidensielle dokumenter tihørende Twitter-ansatte. Dokumenter den innflytelsesrike teknologibloggen har begynt å publisere innholdet i, noe mange av bloggens lesere har reagert kraftig på. Noe av det Techcrunch har skrevet om har vært relativt uskyldig, som idiotien i å bruke «Password» som passord, andre ting har vært forretningshemligheter av en slik art at The Guardian sier de ikke lenker til det av juridiske grunner (artikken som gjemmer seg bak siste lenke problematiserer Techcrunchs avgjørelse og reaksjonene den ble møtt med godt.)

Blogger som tvinger journalistikken på nye veier?
Grunnen til at jeg tenkte jeg skulle skrive noen ord om saken her at denne viljen til å strekke, til og med bryte, grensen for det akseptable, til tider lovlige, er ganske typisk for teknologibloggen.

Techcrunch Europes Mike Butcher snakket litt om filosofien bak på London-seminaret jeg dekket her. Det er heller ikke en unik praksis for kommersielle blogger som jobber i grenselandet mellom blogging og journalistikk: de publiserer først, redigerer etterpå – skeptikere vil nok si at de publiserer først og (kanskje) tenker etterpå. Her tenker jeg primært på blogger som Techcrunch, Valleyvag, Gawker osv. Ikke noe nytt her vil du kanskje si, dette er blogger som har tøyet grensene på alle slags måter i mange år, men det er et tankekors i hvilken grad de påvirker journalistikken – tvinger tradisjonelle medier til å operere annerledes.

Hvorfor ikke i Norge?
Jeg innbiller meg at det må ha blitt skrevet masse om akkurat det, uten at jeg kommer på noen åpenbare eksempler akkurat her og nå, men det er uansett en type konkurranse norske medier har sluppet helt å forholde seg til. Vi har sett flere eksempler på denne type «tett-på- en-bransje» blogger i England, jeg er tilbøyelig til å våge meg på en konklusjon om at de private har vært mer suksessrike enn de kommersielle blant de britiske, men i Norge?

Kanskje fordi norsk tross alt er en heller marginal spåkgruppe og norske nisjer rett og slett blir for små. Gawker Medias Nick Denton har uansett en herlig forklaring på hvorfor en brite som ham har valgt å slå seg opp med denne type blogger i USA og ikke England. Men så langt har vel disse amerikanske bloggene kun påvirket norsk media ved å gi nye kilder å klippe og lime fra, til tider veldig gode kilder. Ta for eksempel denne herlige guiden til Blog Nirvana som jeg blogget om for et par år siden, den gang da tradisjonelle medier syntes blogger var enda mer irrelevante enn i dag:

blogging emotional nirvana

…Og for Twitters del ble det vel ikke noen bedre stemning i hovedkvarteret da det jeg antar var en teknisk glitch førte til at et utall profilerte tvitrere som åpenbart ikke er spammere, deriblant Thomas Moen, Anne K Petterøe og flinkepike her i Norge, fikk beskjed om at kontoene deres var suspenderte i går kveld. Jeg kan bare innbille meg strømmen av klager det medførte…

1 Response to "Marerittdager for Twitter"

[…] Kristine Lowe funderar kring vad detta betyder för journalsitken. […]

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
juli 2009
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
