NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Hurra for Dagbladets valgblogger!

Posted on: 25.07.09

Så til en gladnyhet: Dagbladets valgblogger er en genistrek!

Jeg vet ikke helt om jeg bør beklage min voldsomme entusiasme, men det er veldig gøy å se tradisjonelle medier ta sosiale medier i bruk på en måte jeg umidddelbart tenker at «oi, det var smart, så kult!».

For ordens skyld bør jeg kanskje si at jeg er over gjennomsnittet opptatt av redaksjonell utvikling; har skrevet om skjæringspunktet mellom tradisjonelle og sosiale medier både som journalist og blogger i flere år og er ikke fast Dagbladet-leser. Men jeg ble hoppende glad da jeg så at Dabgladet.no har hentet inn tre gamle bloggtravere, som forøvrig er blant mine norske favorittbloggere, til å skrive valgblogger fra forskjellige politiske ståsted.

Mihoe skriver en rødblogg, Bjørn Stærk en blåbloggen og Hjorthen en tvilebloggen – hvis ikke dette er et drømmelag vet ikke jeg. Alle skriver veldig godt, har stor autoritet i den norske bloggesfæren og som gode bloggere hopper de naturligvis inn i kommentarfeltet og fortsetter diskusjonen der. Jeg ville lest de utelukkende fordi de skriver så godt, men siden jeg ikke helt har bestemt meg for hva jeg skal stemme ennå skal jeg lese de litt med det i tankene også.

Et ankepunkt her er selvsagt at majoriteten av Dagbladets lesere ikke opplever den umiddelbare gjenkjenningseffekten jeg gjør når jeg leser disse tre navnene. Men jeg vet av erfaring fra Journalisten.no at saker om eller med bloggere gjerne trekker til seg andre bloggere som er med å heve kvaliteten på debatten i kommentarfeltet selv i nettaviser, og det, kombinert med at disse tre skriver så godt, tror jeg kan være med å gjøre dette til en suksess.

Jeg har vært veldig spent på hvorvidt og hvordan norske nettmedier kommer til å bruke sosiale medier i valgkampdekningen. Personlig synes jeg blogger er et fantastisk redskap for å gå tettere på et saksområde.

Aftenposten har valgprat.no og jeg må innrømme at jeg ikke har utforsket den tjenesten godt nok til nå, men jeg er usikker på om den ikke blir litt for uoversiktelig – tjenester hvor såkalt brukergenerert innhold bare blir sluset inn i nettaviser som gratis innhold blir gjerne det (jeg håper for all del Dagbladet vet å betale valgbloggerne sine).

Det er forsåvidt interessant å se at jeg bare kjenner fire av de 30 mest populære bloggene her godt, jeg trodde jeg hadde ganske grei oversikt men den norske bloggesfæren vokste voldsomt i den senere tid – noe jeg selvsagt er glad for. Allikevel er jeg litt usikker på om dette ikke blir litt for mye å forholde seg til for velgere flest. Jeg vil tro at tjenesten kan være mer nyttig for velgere med sterk partitilhørighet, som leter etter gode blogger fra samme politiske ståsted, enn for folk som mangler den tilhørigheten og ikke helt har bestemt seg for hva de skal stemme ennå.

Jeg tror også at det kan vise seg å være smartere å trekke inn bloggere som ikke selv er politikere, som Dagbladet har gjort, enn å få toppolitikere til å blogge (noe det ofte bare blir kjedelige kronikker om egen fortreffelighet av, skjønt det har også begynt å dukke opp enkelte politikere som skriver gode private blogger – og hurra for det).

Hva tror du?
Igjen, utover den nevnte satsningen til Dagbladet.no har jeg ikke utforsket andre tilsvarende satsninger nok til å trekke for bombastiske konklusjoner så langt.

Les også:

6 kommentar to "Hurra for Dagbladets valgblogger!"

Fine vurderinger. Jeg tror både mediene og politikerne føler seg frem litt når det gjelder sosiale medier. Jeg tror mye av nøkkelen ligger i enkelhet og relevans. Vi som driver valgprat jobber med å øke relevansen.

Det er spennende å se at Dagbladet trekker inn 3 gamle travere til å blogge om politikk og jeg tror ikke nødvendigvis Dagbladet behøver å betale så mye for det. Det er ikke pengene som driver folk til å blogge. Det er engasjement og ønsket om å spre ideer(det tror nå jeg…) Penger blir en bonus.

Ta gjerne en titt på Valgprat.no og gi oss ideer og innspill på hvordan vi kan gjøre tjenesten bedre. Vi har fått masse positive tilbakemeldinger fra bloggere som har sett en 5-dobling i antall lesere pga. Valgprat. Det er knallmoro og jeg tror bloggere kommer til å spille en viktig rolle i kommende valg.

Hei Kristine

Veldig hyggelig at du liker valgbloggene! Takk for skryt. Jeg syns så klart de er kjempebra🙂

Når det gjelder gjenkjennelse – jeg håper at konseptet er såpass tydelig at leserne fort vil bli kjent med bloggerne og sette pris på vuderingene av partiene. Og ikke minst at det nå de neste ukene blir en slags base leserne kan gå tilbake til for å reflektere over de ulike partiene og få nyttig input i forhold til hva de skal stemme.

Hjorten, Mihoe og Bjørn er utrolig flinke skribenter og interessante politiske tenkere. For meg har det vært viktig at de naturlig deltar i debatten – akkurat på det feltet har alle vi i msm mye å lære

[…] Virrvarr har kommentert bruken av bloggere på medstrømsmedias nettplattformer. Det samme har NONA. Merk at Valgprat.no sannsynligvis ikke vil fortsette å sluse likt og ulikt av blogginnlegg inn på […]

Tiltredes. Dagbladet ligger endelig foran de andre avisene, her er det tydeligvis noen i Dagbladet som har fulgt med i timen og oppdaget at tre «amatører» banker Nakkim & Co samt profesjonelle politikere ned i støvlene: De skriver godt, de har peiling og de er sympatiske.

Mye galt å si om Dagbladets utvikling de siste årene, men akkurat her er de på rett spor.

Voldsomt enig med deg, Kristine. Synes det er et friskt pust (som man gjerne kaller det) å trekke inn bloggerne. Det er også en anerkjennelse for bloggerne, som blir tatt på alvor, men også for db.no, som tør å slippe andre inn på sin banehalvdel.

Synes det er et fint trekk å markedsføre dem som det de er; altså tvilere, rød og blå.

Slutter meg til rosen og gratulantene. Jeg liker at Dagbladet her har et gjennomtenkt konsept: Stramt utvalg med bare tre bloggere som i tillegg er kjente skribenter for mange/noen. Mye bedre enn å invitere alle til å skrive hva de vil. Redaksjonen «redigerer» debatten ved å definere konseptet.

Valgprat har jeg testet litt ved at jeg har registrert Europabloggen.no der. Det gir helt klart trafikkøkning, sikkert mest via Valgprat-boksen på Aftenpostens forside. Foreløpig er det litt «hit-and-run»-trafikk, virker det som. Få legger igjen kommentarer. Det er selvsagt fare for at enkelte blogger med lite selvstendig innhold vil «bombe» Valgprat for å få trafikk, litt som det man ofte ser med Twingly-lenkene hos nettavisene.
Valgprat har én problematisk side ved seg: Hvert enkelt blogginnlegg presenteres i sin helhet under en Valgprat-URL og med en Valgprat-stripe nederst. Dette er for så vidt greit nok så lenge det ikke selges annonser på disse sidene, men hvis de begynner med det vil nok mange protestere.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
juli 2009
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
%d bloggers like this: