NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Twitternytt på lavt nivå?

Posted on: 25.07.09

God lokaljournalistikk eller agurkjournalistikk på sitt verste?

Saken om «Bibliotek tvitrer boknyheter» er Twitternytt på lavt nivå, tvitret Harald Klungtveit i går. Nå vet ikke jeg om det lå en underforstått kritikk i den Twitter-oppdateringen, men hadde jeg bodd i Askim ville jeg blitt glad for å lese en slik nyhet i lokalavisas nettutgave (selv om jeg gjerne skulle sett noen lenker i saken).

Nyttige lokalnyheter
Det ville vært nyttig informasjon rett og slett, spesielt for meg som jobber og reiser mye, og leser vanvittig mye medienyheter men av og til ikke får med meg vesentlig lokal informasjon som bibilioteksåpningstider og forurenset drikkevann. Ikke det at jeg ikke leser lokalaviser, men det er mest når jeg har tid, dvs i helger og ferier, skjønt etter den drikkevannskandalen har jeg også begynt å følge Oslo og Larvik kommune på Twitter (nyttig). Men hvor mange av lokalavisens lesere som egentlig ville ha nytte av saken om biblioteket som tvitret boknyheter er en annen sak, kanskje TwitterLocal eller en lignende tjeneste kan gi en indikasjon.

Norske medier og Agurkjournalistikk 2.0
Så tilbake til spørsmålet jeg innledet med: er dette agurkjournalistikk? Nei, ville nok jeg svart, men jeg er interessert i å utforske hvordan innholdet i agurkjournalistikk har endret seg over tid som jeg skrev her. I den posten lovte jeg å komme med mer «lokalnyheter» fra Twitter i løpet av sommeren, men har aventet litt fordi vi er i ferd med å flytte NONA-bloggen fra wordpress.com til .org (og ja, jeg utsetter og utsetter fordi jeg er litt redd for å ødelegge ting på første forsøk, ikke gjort dette før, spørs om jeg ikke må be om litt bistand her fra en bekjent som er ekspert).

I mellomtiden har jo norske medier gjort opptil flere forsøk på Agurkjournalistikk 2.0, med varierende suksess. Denne saken om ulovlig fildeling på db.no som begynte med en Tweet fra meg med lenke til denne posten synes jeg ble veldig godt løst fordi den bygger ut den opprinnelige saken med lenker til og informasjon fra andre artikler – dermed blir den form for merverdijournalistikk.

Twitter: kanskje ikke for sarte sjeler?
Gitt at mediene har fått øynene opp for Twitter som nyhetskilde, har vi jo også sett en og annen prøve å hevde at det de tvitret slett ikke var ment for offentligheten og at bare onde sjeler lenker til det. Sukk, disse bør nok seriøst vurdere å trekke seg tilbake til Facebook – som i det minste er sånn halv-privat. Knut A.G. Hauge har skrevet en god post om hva som skjer når man tror Twitter tilhørere den private sfære (og ikke en gang beskytter oppdateringene sine) her.

Nå anbefaler jeg for ordens skyld ikke at folk beskytter oppdateringene sine, men insisterer man på at Twitter-oppdateringer ikke er offentlig er nå det et en måte å gjøre de mindre offentlige. Visste du forøvrig at du kan generere et kart over hvem du snakker med mest på Twitter bare ved å skrive inn Twitter-navnet ditt her? Mailana er en av tjenestene bygget rundt Twitter jeg har hatt det mest gøy med og jeg har skrevet mer om det i denne posten – tjenesten er ikke helt pålitelige, men gir også også en god indikasjon på hvem som bare snakker med seg selv på Twitter. Riktignok er det flere måneder siden Mailana var en nyhet, men jeg kommer stadig tilbake til siden, mitt oppdaterte Mailana-kart:

MailanaKLkart

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
juli 2009
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
