NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Twestival09, Virvarr og paradigmeskifte i bloggeland

Posted on: 15.09.09

Forrige fredags Twitter-festival, den første twestivalen her til lands, ligger nå godt an til å nå målet om å samle inn 10,000 kroner til Sabona og deres arbeid i Zimbabwe.

Det er interessant at det som er det minste av de mest omtalte sosiale nettverkene, Twitter, kan brukes til å mobilisere så effektivt, også til veldedighet, en mobiliseringsevne jeg også var inne på her.

Forøvrig tegnet det også til å bli en hyggelig aften med Twitterati – mange jeg bare «kjenner» fra nettet og møtte for første gang i det virkelige livet – da jeg dessverre måtte gå, MEN:

Direkte fra Oslos første Twitter-festival

Direkte fra Oslos første Twitter-festival

Det jeg virkelig bet meg merke i var to noter fra Virrvarrs utmerkede foredrag. Hun fortalte om hvordan en innvending hun har møtt når hun har reist rundt og snakket om blogging til skoleelever, er at hun skriver jo ikke en blogg: det er jo ingen bilder av sko på nettsiden hennes!

Det utsagnet oppsumerer på mange måter hvor mye bloggebegrepet har endret seg i siste par årene, i alle fall her i Norge og Sverige, i kjølevannet av svenske glamour bloggere, som Blondinbellas, mye omtalte suksess. Ja, det er jo nesten vokst frem en helt egen bloggesjanger, som jeg i fjor referert til som Web 2.0 doku-såpe.

Et annet moment Virrvarr nevnte var hvorda fremveksten av denne nye bloggesjangeren har gjort at de gamle årlige diskusjonene om «elite-bloggerne» i den norske bloggesfæren har blitt borte.

Hun trakk blant annet frem hvordan bloggen hennes for et par år tilbake var blitt okkupert av noen som protesterte mot at hun fikk så mye mer trafikk enn mange andre. Det er en kontrovers jeg må innrømme at jeg ikke har fått med meg, ennå jeg trodde jeg fulgte ganske godt med på den meningsbærende delen av den norske bloggesfæren, men i år hadde vi jo diskusjonen om «rosabloggerne» versus «gamlisbloggerne».

Med andre ord: tidene endrer seg, skjønt vi har ennå ikke sett norske medier knytte til seg populære bloggere på samme skala som man har gjort i Sverige (siste lenken er over et år gammel, mye mer har skjedd siden den gang).

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
september 2009
M T W T F S S
« Aug   Oct »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
