NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Medievaner i endring, eller hvorfor det ikke er noen mediekrise

Posted on: 01.10.09

Andreas Kluth sammenholder en spesialrapport han skrev om medias fremtid for The Economist i 2006, med hvordan han bruker medier i dag – og konkluderer med at vi er på vei inn i medienes andre renessanse.

Kluth sier han konsumerer mer medier enn noen gang, men at han gjøre dette mye mer effktivt enn før, ved hjelp av RSS på jobbfronten – han snakker om at hans medebruk her er blitt mer fragmentert, han velger bare ut de bitene han er interessert i, jeg liker å sammenligne nyhetsleseren min med å sette sammen min egen avis – og ved hjelp av sosiale anbefalinger, f.eks på Facebook, privat.

Bloggposten hans, og kommentarene den har tiltrukket seg, tegner et fascinerende bilde av medievaner i endring, for min egen del stemmer bildet ganske godt overens med min egen mediebruk – skjønt jeg ville lagt til Twitter. Jeg finner en veldig stor del av det jeg leser både om mediefremtiden, og av tips til saker å følge opp videre, via Twitter, men RSS er fremdeles viktig for meg både for stående søk for nøkkelord og temaer jeg er opptatt av som Twitter ikke fanger opp, og for andre ting jeg går glipp av via Twitter (mikrobloggingstjenesten er som en sanntidsstrøm jeg dukker ut og inn av, inspirert av Fr. Martinsen prøver jeg ikke lenger å få med meg alt, men her fungerer RSS også som en slags «catch-up» for saker jeg har gått glipp av).

Nå mener ikke Kluth på noen måte at alt er rosenrødt for mediebransjen. Men han påpeker at hvis ser nærmere på hvordan medievanene er i endring vil vi oppdage at det ikke er noen mediekrise for samfunnet som helhet, men at det er en inntjenings- og profitt krise for medieeiere, og en jobbkrise for journalister.

«Hva jeg har oppdaget gjennom min egen personlige mediebruk er at jeg personlig er mye bedre informert enn noen gang før, men at mye av den informasjonen jeg konsumerer ikke komer fra journalister,» skriver han.

Nå ville jeg kanskje tilføyd at gjennom RSS og Twitter vet jeg mye mer om mye mindre enn noen gang. Jeg går sjelden til nettavisenes forsider, det meste av informasjonen kommer til meg og gjennom min egen utvelgelse er den stortsett skreddersydd mine interesser. Med andre ord vet jeg frykteliug mye om medier, ganske mye om teknologi og finans/økonomi – men jeg fikk ikke med meg at drikkevannet i Oslo var forurenset her for to år siden. Akkurat det siste problemet har jeg nå til en viss grad løst ved å følge Oslo og Larvik kommune på Twitter.

Hvordan stemmer Kluths post med hvordan dine medievaner har endret seg?

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
oktober 2009
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
