NONA: nettverket for oss som jobber med nettmedier

Analysefirma forbyr ansatte å skrive private blogger om fagområdet sitt

Posted on: 17.02.10

Bør analytikere blogge om faget sitt privat, og kan et slikt privat merkevare komme i konflikt med selskapets merkevare?

Før du avskriver disse spørsmålene med et helt klart ja, eller et helt klart nei, les denne artikkelen, og gjerne kommentarene under, om Forrester Resarch som har lagt ned forbud om at de ansatte blogger om sitt profesjonelle fagområdet på privaten. De står fortsatt fritt til å blogge om ferier, familie og private ting, men fagblogger må skrives under Forrester-banneret.

Jeg synes det er en interessant diskusjon både i forlengelsen av debatten vi kjørte om journalisters bruk av sosiale medier i november, og i forhold til medieutviklingen generelt.

Flere og flere får øynene opp for hvor nyttig en blogg kan være for å bygge seg en identitet på nett, synliggjøre egen ekspertise og delta i diskusjonene rundt eget fagområde. Det er også en problemstilling som står meg nær fordi jeg både skriver en fagblogg om medier og hovedsakelig jobber som mediejournalist.

Nå er jeg frilans, det gjør saken annerledes enn om jeg hadde vært fast ansatt, men jeg har fått noen av mine beste kilder via bloggen min (som de fleste andre kilder har de alle sin agenda, jeg har ikke et ukritisk forhold til de, men setter veldig stor pris på inspillene jeg får via bloggen min). Jeg har også fått de fleste oppdragene og jobbene mine (indirekte) via bloggen min de siste par årene, og kunne ikke tenke meg et liv uten den.

Men jeg ser også at det er potensielle konflikter her som krever at alle som blogger privat om fagområdet de også jobber med evner å gjøre gode redaksjonelle vurderinger i forhold til hva de blogger og ikke blogger om. De fleste, hvis ikke alle, mediebloggerene jeg leser er veldig ryddige og flinke på dette området.

Det blir nok vanskeligere når man beveger seg over på områder som f.eks finans og man har en… eh… markedssensitiv?… rolle i finansbransjen, men det er absolutt sider ved dette som de fleste, selskaper som ansatte som blogger om fagområdet sitt privat, har godt av å tenke gjennom. Igjen: artikkelen og kommentarene i kommentarfeltet dens anbefales på det sterkeste.

Hva tenker du?

Sist oppdatert 20:25, med presisering i tittel og iht at fagblogger må flyttes til Forresters plattform.

2 kommentar to "Analysefirma forbyr ansatte å skrive private blogger om fagområdet sitt"

Hei, bare en liten rettelse. Analytikere i Forrester har fremdeles lov til å blogge om jobbrelaterte ting, men bloggen skal da migreres til den offisielle Forrester-bloggen, hvor samtlige analytikere har egne områder..

Ja, jeg burde kanskje presisert det, rettet opp nå og lagt inn anmerking i slutten av saken. Men jeg oppfordrer også folk lese den opprinnelige saken i første setning etter innledning.

Jeg valgte å skrive en bloggpost om artikkelen istedenfor bare å bokmerke den på Delicious fordi jeg synes det er en interessant sak som reiser en del interessante spørsmål + diskusjonen i kommentarfeltet på artikkelen er også veldig god, med vektige argumenter for og i mot.

Legg igjen en kommentar

Lest i det siste

Add to Technorati Favorites
februar 2010
M T W T F S S
« Jan    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
