Rykteflom og ønskedrømmer: Betyr Apples tablet farvel til skillet «papir» og «nett»?

Er det slik den skal se ut? Foto: nDevilTV CC-BY

Oppdatert!

I kveld får vi altså vite mer om hva som skal avdekkes. Les NRKBetas litt ferskere gjennomgang av ryktene.

Apple har sendt ut invitasjoner til event 27. januar i San Fransico, med taglinen «Come see our latest creation.» Les mer hos Engadget og AppleInsider. Sjekk også ut en tidslinje for ryktene.

Ryktene

Ryktene går høyt og lavt om Apples så kalte tablet, eller iSlate som den visstnok vil hete.

Minste felles multiplum mellom alle ryktene om dingsen kan oppsummeres slik:

  • Mindre enn en Macbook eller Macbook Air
  • Touchskjerm, og uten fysisk tastatur eller mus
  • Større enn en iPod Touch eller iPhone

En veldig fin oppsummering av Tablet-ryktene finner du hos Gizmodo. Det siste er at Steve Jobs visstnok vil lansere dingsen allerede 27. januar og at Wall Street Journal mener den vil være i salg allerede i mars.

Og hva har dette med papir og magasiner å gjøre..?

Det er fullt av drømmer fra «print industry» (hva vil dere kalle det på norsk?) om at dette skal vær redningen fra fallende lesertall for papiraviser og magasiner. Innovation in Newspapers begeistrede liste er et godt eksempel:

10. And it’s time to invest in quality content, digital creativity, multimedia talent, and innovation.
Welcome to the future!

Tanken er at det på en slik dings ville være mulig å ta seg betalt for produktet sitt igjen. Folk gidder jo (til dels) å betale for iPhone-applikasjoner og Spotify-abonnement. Også i Norge svirrer håpet om at en ny plattform kan være en redning for den økonomisk pressede journalistikken, blant annet når Dagsavisens Hege Ulstein gjør koblinger til mediestøtteutvalget:

Et utvalg jobber nå med en omlegging av mediestøtten i Norge. De bør tilskynde utviklingen Apple nå legger til rette for. […] I stedet for å operere med et papirkrav, kan man introdusere et betalingskrav. […] Et slikt prinsipp vil være mer logisk, det vil være robust mot stadig nye teknologiske nyvinninger og det vil fjerne det presset som i dag tvinger støtteavhengige publikasjoner til å klamre seg til papirformatet.

Så hvor mye hold er det i ryktene?

What's likely and unlikely to come in a Apple tablet? Foto: Victor Svensson. BY-NC-ND
What's likely and unlikely to come in a Apple tablet? Foto: Victor Svensson. BY-NC-ND

Ryktene har altså svirret en stund, og nå er også skeptikerne kommet på banen. En kommentar hos Gizmodo oppsumerer det kanskje best:

Apple never fails to disappoint you with what you want and charge more than you expect. You want a 10 inch screen, you’re getting 8. You want to pay $400, you’re paying $699 for the bad one and $799 for the one with the phone option. I might be $100 off.

Og prisen er blant faktoreme som gjør at for eksempel Slates mediekomentator Farhad Manjooo (@fmanjoo) er skeptisk. Likevel, når disse ryktene svirrer så heftig som de gjør, så er det jo nettopp fordi det er en interesse for et slik produkt:

Whatever the price, the industry’s current tabletphilia certainly makes more sense than it did in 2001. The components necessary to make thin machines […] are cheap and widely available. […] At the turn of the millennium, PCs were still seen mainly as business tools […] Today PCs are the world’s most powerful procrastination machines. […] Computing is now often what people in the TV industry call a «lean-back» experience—when you’re watching YouTube videos or reading an e-book, you’re only occasionally interacting with the machine. So why do you need a keyboard and a mouse?

John Gruber, mannen bak Daring Fireball har også en svært god og passe kritisk analyse av tablet-ryktene ut i fra et brukerperspektiv. Han konluderer:

let’s say instead of a MacBook and an iPhone, you’ve got an iMac and an iPhone, but you also want a portable secondary computer. Today, that portable from Apple (portable as opposed to the iPhone’s mobile) is a MacBook. With The Tablet, you’ll have the option of a device that will more closely resemble the iPhone than the iMac in terms of concept and the degree of technical abstraction.

Tabletkonseptet er en større (men mislykket?) trend

NRK Beta var på plass på Consumer Electronics Show. Foto: NRK Beta
NRK Beta var på plass på Consumer Electronics Show. Foto: NRK Beta

Også på Consumer Electronics Show var det fullt av flate maskiner, men som NRK Betas mann på stedet forklarer, var de ikke mye å skryte av.

Revolusjonen, eller skredet, av tablets, som både jeg og mange andre hadde håpet på, kom altså ikke. Det er riktignok tablets her. De fleste er bygd på Windows 7 og er relativt tjukke og klumpete. Man vet at når man etter to minutters bruk bare har lyst til å kaste en gadget i veggen av all sin kraft, er det ikke noe man nødvendigvis svir av tusenvis av kroner på.

I tillegg til de noe mislykkede, ferdige produktene på CES, har det i det siste rullet opp en rekke mock-ups, prototyper og konsepter, som Slate oppsummerer. Disse ser stort sett utrolig mye lekrere ut – men det er da også enklere når det er snakk om konsepter!

Nedrelid har blant annet beskrevet svenske Bonniers konsept, som ser ganske forlokkende ut, og den minner ganske mye om Sports Illustrated sin prototype.

Som tidligere nettjournalist og designstudent synes jeg det mest spennende med disse konseptene er hvordan de ser ut til å oppheve det litt snodige skillet mellom formidling på papir og på nett. På sitt beste henter disse konseptene også det beste fra hver av de to verdenene. Som på papir er det lett å ta med seg den siste utgaven, du kan enkelt bla frem og tilbake, det får plass i vesken. Og som på nett kan du se video, du kan lett dele det med venner og kjente, det er digitalt og søkbart og alltid oppdatert, for å nevne noe.

Men de har prøvd tablets før, så nå skal de mislykkes igjen?

Slates Jack Shafer tar på seg rollen som surpomp og tror at disse forsøkene slett ikke vil redde magasin- og avisbransjen, og viser til de tidligere mislykkede forsøkene. tror ikke på at de vil redde print industry.. og viser nettopp til alle de andre mislykkede forsøkene. Apple gjorde et slags forsøk allerede i 1979 (!) og Microsoft og Bill Gates prøvde å hype tableten så sent – eller tidlig – som i 2001:

Gates was obviously taken with these computers, and Microsoft bet big on them, releasing a version of Windows that could be navigated with a stylus and could recognize handwriting. «I’m already using a tablet as my everyday computer,» Gates told the crowd. He added, «Within five years, I predict it will be the most popular form of PC sold in America.»

Om de ikke redder print, kan de likevel drepe ebokleseren?

Steve Jobs er blitt sitert på at «People don’t read anymore«, som grunnlag for sin skepsis til ebok-lesere. Gruber forklarer det resonnemenet fra enkel økonomisk logikk:

Not enough people read to make it worth creating a dedicated device that is to reading what the original iPod was to music. (Everyone, for practical definitions of “everyone”, listens to music.) But e-reading as one aspect among several for a general-purpose computing device — well, that’s something else entirely.

En dings som fungerer både for å lese bøker og surfe og se film ville kanskje være enklere å selge? Men da er kravene til skjermen en stor teknologisk utfordring.

Ryggmarksrefleks er dog at jeg er helt enig med Gruber. Jeg svidde av 2400 kroner på en iPod Touch i høst (det er en del for en student), og vil anslå at 70% av tiden med aktiv bruk går til å lese artikler gjennom Read It Later (en applikasjon som forøvrig anbefales på det sterkeste!)

Jeg var også inne på tanken å kjøpe eBok-lesere i julegaver, men de fremsto rett og slett for primitive i forhold til prisen, man kunne liksom lese bøker, og det var det. Eirik Newth har forøvrig en veldig god oppsummering av hvilken eBok-leser som passer for deg, om du fortsatt er interessert i en slik en!

Til slutt..

Takk til alle som har bidrat med tips til artikler via Twitter og andre kanaler!

Så synes jeg du skal følge Netthoder på Facebook eller følge oss på Twitter, der du også kan følge meg.

19 kommentarer om “Rykteflom og ønskedrømmer: Betyr Apples tablet farvel til skillet «papir» og «nett»?

  1. Meget bra oppsummert Ida, men du mangler ett viktig perspektiv, nemlig innholdet. Hvis dette brettet er i nærheten av hva det blir beskrevet å være har jeg ikke hørt om noen som jobber med løsninger som gjør at man kan presentere innholdet på en god måte. Sånn bortsett fra SI og Bonnier da vel og merke.

    Før Amazon kom til Europa viste man jo at de ville komme siden man hørte at de var og tok kontakt med de forskjellige innholdsleverandørene om de ville levere innhold til plattformen.

    Det er bare noen tanker jeg har gjort meg de siste ukene, så kan det jo hende at det finnes fler med pokerfjes enn jeg tror og at alt er malstyrt og derfor enkelt å komme i gang med.

  2. Helt enig i at innholdet er helt essensielt her, men hva tenker du om f eks skisser slik som Sports Illustrated sin prototyp da, men i form av en app f eks, på et slikt apparat?

    Det er sånn det ser ut inne i hodet mitt i hvert fall, hehe.

  3. En meget bra artikkel! Og så er jeg enig med Christoph i at innholdsperspektivet mangler. Siden jeg jobber med digital strategi i et mediehus (Aftenposten), er det én ting jeg er mye mer spent på enn noe annet når det gjelder en tablet fra Apple, nemlig om de introduserer en ny forretningsmodell for innhold og hvordan den i så fall vil se ut.

    Ellers så tror jeg ikke nødvendigvis det kommer til å bli enten/eller mellom lesebrett basert på e-ink og tablets av typen man venter fra Apple. Snarere tror jeg de to teknologiene kan komme til å leve ved siden av hverandre, men med forskjellige målgrupper og ulike primære brukerbehov. Lesebrett som Kindle vil primært være drevet av bokpublikummet, mens Apple’s tablet vil appellere til andre behov. Og ettersom prisene faller (og det vil de, særlig på lesebrett), kommer mange av oss til å kjøpe begge deler.

  4. @Christoph og @John Einar:
    Har dere forresten noen forslag til blogposter som har noen gode tanker om innholdet? Legger gjerne inn det elementet óg!

    @John Einar:
    Mange av oss vil kjøpe begge deler? Hm. Det kommer jo an på hvem «oss» er da!

    Selv abonnerer jeg på aviser og har studert i 5,5 år og er en gadget-nerd. Man ville kanskje forventet da at jeg bør være en klar kandidat til denne gruppen, men jeg ser ikke for meg jeg ville kunne kjøpe en ebokleser.. En dings til å gjøre så lite?

  5. Ida,

    Jeg trenger ikke gå lenger enn til min egen familie for å se hvor mange flere maskiner vi bruker i dag til å konsumere innhold enn for bare et par år siden: Desktop PC, fire bærbare, to iPod Touch, et par andre ipoder, flere radioer, Playstation, et par TVer, smartphones, Kindle. Ettersom prisene faller og plattformer for innhold utvikles, tror jeg det er en trend som vil fortsette. Jeg tror ikke vi går mot det ene apparatet som erstatter alt. Snarere tror jeg vi vil ende med å kjøpe enda flere gadgets som hver for seg er veldig gode på å dekke et spesifikt behov.

    Personlig er jeg veldig glad i å bruke Kindle – men først og fremst til å lese bøker. For meg fungerer det mye bedre til å lese lange tekster enn både mobil og PC. Og jeg verdsetter høyt muligheten til å ha boka på plass ett minutt etter jeg har bestemt meg for å kjøpe den.
    Likevel: I likhet med de fleste brukere forventer jeg ikke at den skal erstatte alle mine mediebehov. Jeg leser mye mer nyheter på mobil enn før, for eksempel. Og jeg kan godt tenke meg en tablet til å browse multimedialt medieinnhold i sofakroken. Jeg ser ikke noen motsetning.

    Men International Herald Tribune på Kindle har erstattet papir-VG på toget hjem til Ås hver ettermiddag, det skal innrømmes … 🙂

  6. @jon

    Når vi skal diskutere bærekraftige forretningsmodeller skal vi nok være forsiktige med å ta utgangspunkt i eget bruksmønster. Det er vel omtrent så lite representativt som det kan få blitt.

    Men vi vet jo foreksempel av apple selger færre ipods etter lansering av iphone. Så det er nok ikke noe poeng i seg selv å ha flere dingser, om en dings kan gjøre flere ting like godt.

    Når det gjelder innholdet synes jeg det er vanskelig å forestille meg særlig bred betalingsvilje for slike multimediagreier som vi så med sports illustrated.

    Dersom man sitter med en tablet, med den tilgangen vi har med web, video og musikk. Hvorfor skal man da betale for noe mer?

  7. Jeg er kanskje farget av å sitte med samme type prosjekt som John Einar, men jeg er helt enig med hans resonnement. Iacob har et poeng i at man skal være forsiktig med å bruke seg selv som eksempel, men i det tilfellet som gjelder «dingser» er jeg helt enig. Det handler om Context.

    Hvorfor skal man betale? Fordi det blir enkelt nok og tilgjengelig nok, samme grunn som at man kopierer færre mp3er når man har tilgang til spotify, og får man det også på iPhonen når man er ute og beveger seg er man tilogmed villig til å betale for det (uten sammenligning forøvrig i det med at man er ute og beveger på seg).

    Vil det bli et massemedium? Helt sikkert ikke, men kanalene og produktene kommer til å bli veldig fragmentert i framtiden, det er jeg overbevist om. Da blir dette noen av kanalene vi kommer til å se 🙂

  8. Takk Ru! Eg tenkjer prisane kjem til å gå ytterlegare ned, blant anna på grunn av at Bell Labs seier dei vil redusere energibruken av nettverk med 99,9 prosent…

    http://www.digi.no/832637/vil-redusere-energibruken-med-999-prosent

    Ser også fram til Fennec, og dermed Zotero, kjem for Android, Google Chrome, iSlate og Maemo. Då kan studentane lese pensum og førebu seg til kollokvier uansett om ein sit på trikken eller vitjar foreldrene sine utan å måtte drakse på alle bøkene. For ikkje å snakke om samarbeidspotensialet i kollokviegruppene når ein kan laste opp dokumentarfilmar, podcast, artiklar og bøker. Billeg, trygt, fleksibelt og effektivt. I alle fall om ein ikkje let seg distrahere for mykje av alt anna som fristar. Kva trur du?

  9. Den vanvittige suksesshistorien med iPhone gjør at man med rette kan ha store forventninger. Selv flere år etter lansering er det ingen som har klart å kopiere suksessen. Årsaken er selvsagt at Apple kan og prioriterer design og enkelhet, noe konkurrentene på mystisk vis ikke kommer i nærheten av. De kompenserer heller med specs.

    Mange tenkte nok «var dette alt?» da iPhone først ble lansert uten MMS, uten 3G, uten video og elendig kamera. Likevel klarte de å skape magien, etter hvert kom også spesifikasjonene etter.

    Jeg tenker det mest opplagte er at Apple lanserer en tablet som er ganske enkel i spesifikasjoner, men med svært god skjerm og en strømlinjeformet betalingsmodell der Apple tar litt av kaka. Markedet ser ut til å ha betalingsvillighet på mobile enheter, det handler mye om tilgjengelighet og litt om psykologi. Apple gjør dette på enklest mulig måte: Med ett klikk får du det du vil ha, mens pengene nærmest ubemerket trekkes fra VISA-kontoen.

    Er man villig til å kjøpe en oppdatert tabletavis for kr 1? Eller låse opp ekstrafunksjoner som video, multimedia, livedekning? Jeg vet ikke. Men jeg vet at betalingsvillighet utløses når man får igjen noe man virkelig ønsker, når man ønsker det og man ikke kan få det på noen annen måte.

    Kunsten blir å identifisere dette innholdet. Fra mitt ståsted tenker jeg at multimediainnhold blir viktigere, fordi det er unikt og skaper merverdi. Det kan ikke uten videre kopieres i gratiskanaler. Videre blir det enda viktigere med rask nyhetsdekning i tekst, bilder og video. Når mediet følger deg hele dagen forventer du å få vite ting når det skjer.

    Aller viktigst blir det kanskje å finne de riktige tilleggstjenestene som utløser betalingsvillighet. VGs vektklubb er en opplagt kandidat (hvem vet, kanskje tableten også funker som badevekt?).

    Nå trenger vi antakelig ikke spekulere så mange uker til, heldigvis. Men kommer denne tableten på markedet i den form som forventes, bør samtlige mediehus sette seg ned umiddelbart og finne en lønnsom strategi.

  10. Ser at mange forutsetter at en tablet skal lage andre typer måter å lese innhold på enn vanlige nettsider.

    Er man så sikre på det? Jeg er ikke. Se på Iphone-surfing – foregår stort sett på sider som er spesialisert for formatet. Men ikke noen egne formater ala nettmagasiner mm.

    Mulig det kommer egne programmer/platformer ala NYT sin leser, men trenger man det? Neppe. Vil det være marked for folk å kjøpe abo for nettmagasiner el? Neppe, annet enn i ekstrem nisjeform.

    Derimot vil tableten kjapt kunne erstatte netbooks og andre pc-er som i dag ligger i fanget når man surfer på kveldstid el. Trenger ikke tastatur til dette annet enn et iphonelignende. Det meste går på linker mm. Tror nok jeg.

  11. @carsten og @urke

    Det er vanskelig her umiddelbart å tenkte ut akkurat hvordan det skulle sett ut, tjenestene man skulle være villig til å abonnere på.

    Men. Jeg abonnerer jo fortsatt på ting på papir.

    Hvis opplevelsen jeg fikk på en tablet var bedre enn opplevelsen jeg fikk på papir, hvorfor da ikke gidde å betale for det i tablet-versjon, i stedet i hvert fall?

    (I tillegg, vi får håpe at Apple, om ryktene stemmer at de har vært samtaler med avis/magasinbransjen, har litt skarpere hoder enn oss og ville tenkt ut noe lurere.)

  12. Håper på et forsøk med «iTunes for artikler». En forutsetning er at produsentene prøver å tilby saker som er så eksklusive at de ikke ligger gratis hos konkurrenten. Det bør også være såre enkelt å tilby stoff slik at de som faktisk kan tilby eksklusivt stoff kan prøve sine nisjesaker – som forlagsbransjen (@ Ida ‘print industry’ ?) uansett ikke produserer.

    Syns forsøket fra Berg/Bonnier er bra. Nedover navigasjon for dybe og bortover for neste sak. Trenger en dings som er solid, bra på video, bra på bilder. Ikke denne elektriske steintavla fra amazonasen.

    Ellers er vi noen bransjefolk på Lillehammer som skal ha oss pizza og gosple i vei når mesias stiger ned og kaster glassperler. Liksom litt kritiske er man i hverdagen, men i kveld er det full sprekk og frem i lyset som Apple klakør.

    Kanskje vil også Steve abdisere med «one more thing – and the last one». Da må vi reise oss.

Legg igjen en kommentar