Personer journalister bør følge på Twitter

Jeg har fortsatt ikke fullført opplegget «Hvordan lære bort Twitter til journalister?»

Inspirert av Paul Bradshaws liste «10 Twitter users that every journalism student should follow», har jeg lyst til å få satt sammen en tilsvarende liste over twittrere som er relevante for norske journalister som prøver å finne ut om disse Twitter-greiene er noe for dem. Vil altså at det skal være twittrere som kan være en hjelp til å skjønne at Twitter er et nyttig verktøy!

Noen forslag (lista oppdateres fortløpende):

  1. @nrkbeta – utviklings- og leketøysavdelinga til NRK.no er fabelaktige på dialog med brukerne. De svarer på spørsmål om alt mellom himmel og jord, og de drøfter hvordan de skal utvikle nettsidene. Enkeltbrukerne @oyvind og @eirikso kan være nyttige i tillegg.
  2. @andreasl – journalist og fotograf som har brukt Twitter aktivt i rapportering både fra demonstrasjoner i Oslo og fra reportasjetur til Gaza. Bruker Twitpic og andre funksjoner aktivt.
  3. @janomdahl – mediekommentator i Dagbladet.no, har fingeren på pulsen til de sosiale nettverkene. Bruker Twitter-nettverket sitt til å få innspill og til å promovere egne saker. @paljoakim i DinSide og @abrenna gjør mye av det samme. Pål Joakim får dessuten ofte skryt for å dele gode delicious-bokmerker.
  4. @geirbore og @dagotter er redaktører i henholdsvis Drammens Tidende og Budstikka. Godt teknologisk oppdaterte netthuer som tør å eksperimentere med journalistikken. God inspirasjon. Det samme gjelder @arnybo fra Firda og @ekrist fra Trønder-Avisa.
  5. @henningsund og @christ0ph er utviklere for lokalavisene i Edda Media. @nedregotten har peiling i A-pressen Interaktiv. Noe teknisk du lurer på? Spør dem!
  6. @paulbradshaw ved Birmingham City University og @jayrosen_nyu fra New York er supre på å utfordre etablert journalistisk tankesett. Se også @jeffjarvis, @astronewth og @gisleh for tilsvarende innsikt.

Det er mange, mange flere som kan nevnes – og foreløpig bærer jo lista preg av hvem jeg selv har utbytte av å følge. Så kom med andre innspill (kanskje jeg selv kan oppdage noen nye også?). Og til dem jeg evt. har oversett – det er absolutt ikke av vond vilje, bare for å ha det presisert!

Dessuten: Har vi eksempler på gode norske nyhetsorganisasjoner som bruker Twitter til mer enn å spy ut overskrifter? @coloneltribune er en av de beste jeg vet om internasjonalt. Hvem er best i Norge? Kjør debatt.

8 kommentarer om “Personer journalister bør følge på Twitter

  1. Ha, ha… ja, du vet: i all vår beskjedenhet. Men, for de som liker hva vi skriver her, så er er vi @ingeborgv, @KristineLowe, @abrenna og @vampus på twitter:-) Men dette visste vel du, for jeg går utifra at du følger oss alle? Krumsvik er så vidt jeg vet ikke på twitter, men @hogrim, som har vært med å dra i gang/muliggjøre det som i dag er NONA, er der.

  2. Flere oppdateringer: Har lagt til @arnybo og @ekrist i lista over lokalmedie-redaktører. Etter ublu selvskryting har @paljoakim også fått med at han er flink til å dele bokmerker. Hvilket jeg kan bevitne at er sant.

    Mer selvskryt vil vi gjerne ha – kom med begrunnelsen om hvorfor DU bør på lista! Og ja, du kan sende den til meg på Twitter også – @ingeborgv, som sagt.

Legg igjen en kommentar